Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Tidigare i veckan öppnade en onlinebutik för privatpersoner som finns nåbar via Korkort.nu - STR:s webbplats som framför allt riktar sig till blivande körkortstagare.
Lanseringen av privatbutiken har väckt reaktioner hos STR:s medlemmar. I den här artikeln svarar Håkan Björklund, vd för STR Service, på de vanligaste frågorna som dykt upp från medlemmarna.
– Självklart är inte tanken att konkurrera med medlemmarna. Vi kunde aldrig förutspå att detta beslut, som tvärtom syftar till att stärka STR, skulle väcka dessa reaktioner, säger Håkan.
Ska STR Service börja konkurrera med STR:s medlemmar?
Vem beslutade om att den nya onlinebutiken skulle öppna?
Och varför marknadsför STR inte trafikutbildarna och deras respektive e-handel?
Efter nyheten om att en onlinebutik för privatpersoner (klicka här för att läsa den) öppnar har frågor dykt upp hos STR:s medlemmar. Nedan svarar Håkan Björklund, vd för STR Service, på de mest förekommande frågorna för att förtydliga kring onlinebutiken.
Är det tänkt att STR Service ska konkurrera med STR:s medlemmar?
– Självklart ska vi inte det. Det har aldrig varit tanken. Vi på STR Service AB kunde aldrig förutse att vårt beslut att öppna den nya onlinebutiken skulle få sådan uppmärksamhet. För att förtydliga är syftet med onlinebutiken att ta hand om en del av den försäljning av böcker till privatpersoner som i dag sker från bokhandlare online som till exempel Adlibris. Vi vill stärka varumärket STR och med hjälp av så kallad sökordsoptimering få fler körkortstagare att upptäcka STR:s material och i förlängningen STR:s medlemmar, säger Håkan Björklund och fortsätter:
– Vi öppnar helt enkelt en kanal till för försäljning av vårt material. Vår bokförsäljning sjunker mer än vad den digitala försäljningen ökar. Nu vill vi att de privatpersoner som ska köpa ett körkortsmaterial får möjlighet att köpa STR:s material och inte ett material från en konkurrent som också säljs via bokhandlare på nätet. Min bedömning är att detta inte kommer att konkurrera med trafikutbildarnas försäljning i deras egen e-handel. Den stora försäljningen av böcker sker i samband med utbildning hos en medlem eller annan trafikutbildare. Vi gör bedömningen att vår försäljning inte kommer att påverka denna försäljning. Den påverkas av andra faktorer som till exempel digitalisering och ökad konkurrens från andra leverantörer.
Så vem har beslutat om att öppna onlinebutiken för privatpersoner?
– Jag som VD för STR Service AB har beslutat om detta. Det ligger inom mitt mandat att besluta om hur vi säljer våra produkter och tjänster, prissättning och så vidare. Självklart informeras bolagsstyrelsen löpande om större förändringar som denna.
Men varför är priset på frakten dyrare för trafikutbildarna och varför prissätter STR lägre än eget riktpris inklusive moms?
Uppdatering 17 feb: Priserna och frakten är nu justerade.
– Efter lanseringen upptäcktes det att fel priser för frakt och produkter är angivna inne i den nya onlinebutiken. Jag beklagar det. Vi håller just nu på att justera priserna inne i butiken för privatpersoner för att åtgärda felet så snart vi kan. Vi sätter ett riktpris inklusive moms på våra produkter och detta gör vi som ett stöd och vägledning för medlemmarna i deras prissättning.
Varför ska STR Service AB leverera vinst?
– Alla företag måste på sikt ha ett positivt resultat för att överleva och kunna utvecklas. Vi på STR Service AB utvecklar hela tiden våra produkter och tjänster. Förra året och i år ligger fokuset på utvecklingen av affärssystemet STR Optima som ska ersätta aSTRa WEB. Till det hör bland annat produktion av allt utbildningsmaterial och lärarstöd som ska finnas i systemet. Sen ska STR Service AB kunna göra en utdelning till STR som innebär omkring 10% av omsättningen före skatt. Denna utdelning hjälper till att finansiera förbundets verksamhet med kansli, förbundsstyrelse, regioner, politikerpåverkan, trafiklärarutbildningen med mera.
Men varför marknadsför ni inte medlemsföretagen och deras respektive e-handel i stället?
– Under flera år har STR utvecklat webbplatsen Korkort.nu (www.korkort.nu) som framför allt riktar sig till blivande körkortstagare. Vi arbetar systematiskt med att stärka den webbplatsen, bland annat genom sökordsoptimering, och lyckades mellan 2019 och 2020 bland annat nästan dubbla antalet besökare. Sett till de två senaste åren har webbplatsen haft ett snitt på omkring 600 000 unika besökare per år. Genom vårt arbete med webbplatsen kan vi få ännu fler blivande körkortstagare att dels inse värdet av våra produkter, dels att välja en STR-ansluten utbildare för att genomföra sin utbildning, säger Håkan Björklund och fortsätter:
– Sökfunktionen "Hitta utbildare" finns på flera ställen på webbplatsen där trafikutbildarna själva har möjlighet att arbeta med sin synlighet på sajten. Korkort.nu är en jättebra yta för STR-anslutna utbildare. ”Hitta utbildare” var den näst mest besökta undersidan på Korkort.nu under 2021 med omkring 61 000 sidvisningar.
Den nya onlinebutiken är ju jättefin och enkel. Varför kan inte vi som medlemmar få en likadan? Vi vill också ha Klarna som betallösning!
– Det är roligt att ni uppskattar utseendet och funktionerna i onlinebutiken. Värt att nämna är att den nya onlinebutiken är en relativt enkel butik medan medlemmarnas e-handel är mycket mer komplexa. Bland annat innehåller de möjligheter att kunna sälja bokade resurser paketerat med produkter och tjänster. Men självklart kommer vi att utveckla en ny e-handel för medlemmarna inför lanseringen av STR Optima vid årsskiftet. Därav testar vi också Klarna som betallösning för att se om den är möjlig att integrera i samband med att STR Optima lanseras. Självklart vill vi följa utvecklingen och när vi lanserar STR Optima vid årsskiftet ska vi kunna erbjuda enkla och bra administrativa lösningar, inklusive betallösningar, för dig som trafikutbildare och dina kunder.