2022-06-07

Konsumentköpslag och konkurrens leder till riktlinjer vid försäljning av digitala material

För att möta konkurrensen och öka tillgängligheten av STR Service AB:s digitala B-material införs nu riktlinjer som påverkar dig som återförsäljare. Riktlinjerna är viktiga för att tidigt knyta till sig fler kunder, öka medvetenheten om den höga kvaliteten på utbildningsmaterialet och även leva upp till den nya konsumentköplagen.

Försäljningen av STR Service AB:s material ”Köra bil – digital” minskar trots ett ökat antal kunskapsprov B som görs för första gången. Konkurrensen från andra aktörer som lockar med appar med tilltalande grafik och massiv marknadsföring är en förklaring. Men en översyn visar att det är långt ifrån enda anledningen.

- Vi kan även se att många medlemmar tyvärr inte ens säljer vårt material ”Köra bil – digital”. De som säljer det presenterar det ofta under fel namn och prissätter det för högt i en paketering med följd att konkurrenskraften minskar. Ibland säljer man till och med konkurrenters material. Detta tillsammans med ökade krav på oss som producenter i nya konsumentköplagen gör att vi måste genomföra vissa förändringar, säger Håkan Björklund, vd för STR Servicekoncernen.

Konsekvenser för STR Förbund

Samtidigt kan den vikande försäljningen av STR Service AB:s material få allvarliga konsekvenser även för STR Förbund och dess verksamhet.

-Som medlem behöver man förstå allvaret i situationen. Att medlemmar och kunder säljer och marknadsför STR Service AB:s produkter och tjänster är oerhört viktigt eftersom vinst från den försäljningen står för två tredjedelar av STR Förbunds totala ekonomi. Försäljningen är en förutsättning för STR Förbund att driva viktiga utvecklingsfrågor för branschen, påverka politiskt, subventionera riks- och höstmöten med mera, säger Benny Gunnarsson, förbundsordförande STR.

Åtgärder behövs nu

STR Servicekoncernen och STR Förbund tar den ökande konkurrensen på stort allvar. Konkurrensanalyser visar visserligen att körkortstagare upplever att STR Service AB:s digitala Köra-material håller hög kvalitet och känns tryggt, pålitligt och stabilt – men delar behöver justeras. Det pågår ett intensivt arbete inom ramen för STR Optima för att möta detta. Men mot bakgrund av försäljningssiffrorna behöver något göras redan nu för att öka konkurrenskraften.

-Både vi som producenter och medlemmar/kunder som återförsäljare behöver tänka annorlunda i och med att vi har en helt annan konkurrenssituation nu. Att enbart sälja det digitala materialet integrerat i skolans utbildning fungerar tyvärr inte längre. Eleven behöver få tillgång till den enskilda produkten till ett konkurrenskraftigt pris tidigt i samband med körkortstagandet, till exempel i samband med introduktionsutbildningen, säger Håkan Björklund och fortsätter:

- Sen kan man i ett senare skede bygga på med utbildning och tilläggstjänster. Att sälja det digitala materialet separat behöver dessutom inte kräva mer av utbildaren än att sälja en bok – och kan dessutom öppna dörren för fler kunder.