2023-10-05 Innovation

Artikel från Försvarsmakten: Lärande för framtiden

Förändra, förnya, förbättra. Det var de tre ledorden när logistik- och motorsektionen valde att börja digitalisera utbildningen vid Försvarsmaktens logistik- och motorskola.

– Människan och pedagogiken förändras inte, det är verktygen som förändras. Nu kan vi göra saker som vi inte kunde tidigare. Vi designar lärandet på ett nytt sätt, säger Björn Perbring, chef för logistik- och motorsektionen.

Den här artikeln har publicerats i Försvarsmaktens interna kanaler. STR har fått tillåtelse att återpublicera den här.

För några år sedan insåg sektionen att utbildningsmaterialet till kurserna var gammalt och behövde förnyas. För att möta tillväxten och effektivisera utbildningen behövde sektionen utveckla verksamheten och digitalisering var ett sätt.

– Sektionen ligger i framkant. Vi testar och genomför samtidigt. Vi tittar på verksamheten, tar modiga beslut och chansar för att komma framåt, säger Björn.

Omstart

Med en ökad tillväxt av en generation som är uppvuxna med internet och har digitalisering i blodet insåg sektionen att en förändring var nödvändig för att nå ut till målgruppen. För att få hjälp med, och inspiration till sina frågor, kontaktade sektionen Daniel Ekberg och Charlotte Gustafsson vid STR Innovation AB, Sveriges Trafikutbildares Riksförbunds innovationsbolag.

– Det är idag mer regel än undantag att det finns en digital väg till utbildning. För unga handlar det inte om digitalt lärande, för dem är det bara lärande. För att möta framtiden rekommenderar vi därför alltid att producera utbildningsmaterial och designa lärandet för att klara användning i digitala kanaler. Men sen är det organisationens ansvar att eleverna har förstått att de måste genomgå vissa saker för att bli godkända och då spelar det ingen roll om det är digitalt eller inte, menar Charlotte.

För en individ under utbildning innebär det att ett digitalt utbildningsmaterial blir mer tillgängligt och enklare att konsumera. Performance support, att få rätt information i rätt tid för att klara av en viss uppgift, är en effektiv metod i det moderna lärandet. Man kan också enklare söka efter ett svar eller ett ämne utan att behöva bläddra igenom en hel bok eller gå igenom en hel kurs. Men det digitala är inte hela lösningen.

– De praktiska delarna i en utbildning kommer alltid att vara viktiga och de digitala verktygen kan stötta. Det digitala kommer inte att ersätta en instruktör men det blir ett effektivt komplement, säger Daniel.

För att få maximal effekt på lärandet gäller det att designa lärandet, fortsätter han. Det vill säga att få in olika pedagogiska metoder i utbildningen, som att titta på filmer, läsa och köra simulator. Logistik- och motorsektionen har investerat i utbildning via simulatorer. Det är ett säkert och tid- och kostnadseffektivt sätt att utbilda de elever som behöver mer träning. Med hjälp av simulatorer har eleverna själva möjlighet att skaffa den mängdträning de behöver för att klara av vissa moment. Simulatorer är också en bra metod för att öva på riskfyllda situationer.

– Det är inte roligt att krascha ett flygplan på riktigt och därför använder du simulatorer, för att minimera riskerna, då är det rätt enkelt att använda relevant metodik för det specifika ändamålet, menar Daniel.

Verksamhetsutveckling

Digitalisering möjliggör också effektivare kunskapshantering i en organisation kallat knowledge management. Det vill säga att förvalta och överföra kunskap så att den inte försvinner ut ur organisationen i och med pensionering eller avgång. Det är många äldre med mycket kunskap inom Försvarsmakten som nu måste föra över sin kompetens till en ny, snabbt växande officerskår. Enligt Charlotte handlar det om att bredda sättet man ser på utbildning och kunskap. Att man, med hjälp av digitala verktyg, kan dokumentera och sprida kunskap till målgrupper som är geografiskt spridda och samtidigt behålla kvalitén.

Det viktigaste att tänka på är att bygga en bra och flexibel grund där man får med organisationen på tåget. Att från början designa lärandet och producera materialet för förvaltning och tillväxt är en absolut nödvändighet, menar Daniel.

– Med en bra grund kan man klara omställningar och de nya krav som dessa kan innebära, som exempelvis Sveriges inträde i NATO och Försvarsmaktens planerade tillväxt kommande år, säger han.

Vinnarna

Den stora vinsten blir för eleverna. En digitalisering innebär ibland att fysiska träffar blir digitala. Genom effektiva processer som verksamhetsutveckling och digitala lösningar är det här ett sätt att förenkla människors vardag. Istället för att folk kommer till Skövde och går kurserna finns möjligheten att gå kurserna på hemmaplan. På det här sättet förbättrar vi arbetsmiljön och har man en bra arbetsmiljö då jobbar man kvar, menar sektionschefen Björn Perbring.

– Har du en familj med småbarn kan det vara svårt att vara borta 16 veckor i sträck på en kurs. Varje dygn hemma är en vinst och en chans för oss att behålla personen i Försvarsmakten, säger han.

En effektivare utbildning och samarbete för ett starkare försvar
En del i digitaliseringsarbetet är samarbetet med STR Innovation AB och projektet att digitalisera fordonsutbildningen i Försvarsmakten.

Med en växande Försvarsmakt växer också mängden fordon och med det behovet av att utbilda fler förare. För att kunna kvalitetssäkra förarnas kunskaper har Försvarsmakten tecknat ett ramavtal med STR för att genomföra projektet ”digitalisering av Försvarsmaktens fordonsutbildning”. En viktig del av projektet rör införandet av den framtida digitala utbildningsplattformen Optima.

– Det här kommer att ge Försvarsmakten en webbaserad plattform där våra anställda och värnpliktiga kan studera, öva och slutligen kvalitetssäkras i kunskapsprov, säger Mikael Johansson, företrädare för fordonstjänsten i Försvarsmakten.

Projektet innefattar bland annat en försvarsmaktsunik implementering av STR:s digitala plattform Optima och konsulttjänster inom pedagogik, strategi och materialproduktion. Det innehåller också samutveckling av utbildningsmaterial och en ökad användning av STR:s civila utbildningsmaterial för trafikutbildning.

Bra exempel

Leverantör är STR Innovation AB, som är en del av koncernen i Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, och den enda leverantören på marknaden som möter Försvarsmaktens krav på bredd, kvalité och kompetens.

– STR Innovation AB är en nystartad del av STR- koncernen och vi är enormt stolta över att presentera Försvarsmakten som vår första kund. Det här är ett bra exempel på hur militära och civila aktörer kan arbeta tillsammans för att stärka försvaret av Sverige och vi ser framemot ett givande samarbete i framtiden, säger Daniel.

Vid Försvarsmaktens logistik- och motorskola i Skövde har arbetet börjat för att tillsammans med STR Innovation AB se över, uppdatera och digitalisera allt utbildningsmaterial som används idag.

– För fordonstyper som lastbilar har Försvarsmakten tidigare köpt in samma utbildningsmaterial som tagits fram för civila trafikskolor och kompletterat med handböcker för militära bestämmelser som vi själva producerat. Med det här nya avtalet behöver inte arbetet göras två gånger, utan materialet kan tas fram gemensamt redan från början och det tycker vi är mycket positivt, säger Mikael Johansson.

Redo för test

Just nu jobbar STR med att anpassa utbildningsplattformen Optima för Försvarsmakten. Försvarsmakten har arbetat fram de första utbildningsunderlagen och levererat dessa till STR.

Baserat på dessa underlag kommer tester att genomföras under hösten med FM Optima på Göta trängregemente, T2. Testerna kommer att pröva FM Optima för användning vid teoretiska prov. Därefter kommer logistik- och motorsektionen och de övriga funktionsskolorna att fortsätta arbetet med fler frågor och underlag för fordonsslag och tilläggsutbildningar som efterhand läggs in i FM Optima.

– Vi tycker att det är smidigt att jobba med en myndighet som Försvarsmakten som är strukturerad och där det finns en tydlig målbild om vad man måste uppnå. Vi kommer lite från samma värld, vilket gör att vi har en förståelse för det sättet att jobba, säger Daniel Ekberg.

Text/foto: Caroline Axling