2022-12-14 Utbildningsmaterial/tjänster

Pilotskolor bidrar till utvecklingen av Optima

Under mars-april 2023 börjar de trafikskolor som beställt det nya affärssystemet Optima att migreras över från aSTRa WEB. Med sig i arbetet att ta fram Optima har utvecklingsteamet tagit all kunskap och erfarenhet från åren med aSTRa WEB. Nu har också pilotskolor bland STR:s medlemsföretag kopplats på för att säkra upp att Optima inför övergången verkligen är anpassat efter trafikskolornas vardag och behov.

Utvecklingen av Optima går till på ett helt annat sätt än utvecklingen av aSTRa WEB. Den här gången sitter ett helt team av IT-utvecklare och pedagoger och jobbar fram ett modernt system med målet att bli bäst på marknaden vad gäller både den administrativa delen och utbildningsdelen. Paulina Rosenqvist är en av dem som ingår i utvecklingsteamet bakom Optima.  

– Vi förstår att vi har ett annat sätt att jobba på än vad man är vana vid sedan tidigare. Men vi börjar inte med ett blankt blad. När vi startade arbetet med Optima hade vi en tydlig bild av vad användarna upplever fungerar och inte fungerar i aSTRa WEB och vi har tagit alla önskemål och synpunkter med oss in i utvecklingen. När vi sedan valde att koppla på ett norskt system som har använts i Norge av trafikskolor i flera år har vi landat i en riktigt bra grund baserat på det. Men Optima kommer hela tiden fortsätta utvecklas och då kommer våra användares tankar och idéer vara jätteviktiga. 

Samla in användares synpunkter

Formen för hur man samlar in användares synpunkter kan se ut på många sätt. Ett alternativ kan vara grupper, motsvarande de som fanns kring aSTRa, något som kan bli aktuellt i framöver igen. Men längs vägen mot Optima har utvecklingsteamet funnits med i andra sammanhang med användare. Dagliga frågor till Helpdesk och i forumet i STR Hjälpcenter är några exempel, de många optimawebbinarier som hålls löpande är ytterligare en kanal där synpunkter samlas in. Dessutom har delar av utvecklingsteamet varit med i olika projekt med både körkortstagare och trafikutbildare. Ett av dem är STR:s Projekt B. 

– Mötena i Projekt B tillsammans med den gruppen av trafikutbildare har varit ett jättebra tillfälle att lyssna in vilka behov man har i förhållande till sättet man arbetar på respektive skola. Jag har också längs vägen ställt frågor till gruppen – och då fått ett helt gäng åsikter som jag tagit med mig tillbaka till teamet som sedan analyserat det. Det är viktigt att lyssna men samtidigt skapa ett system med en uppbyggnad som passar så många användare som möjligt, säger Paulina Rosenqvist. 

Pilotskolors verksamhet testas mot Optima

Ett annat sätt att lyssna in användare är att använda sig av pilotskolor som hela tiden ligger steget före andra användare i processen. I första läget går man igenom hur systemet funkar i respektive pilotskolas verksamhet och ser om det finns några utvecklingsbehov. Maria Stenmans Norrskenets trafikskola och Alexandra Larssons Rosa kortet är båda pilotskolor och har suttit i möte med utvecklingsteamet där man testat Optima gentemot deras skolor och arbetssätt. 


Vad säger Optimas pilotskolor?

case_alexandra_200x200px.png   Alexandra Larsson
Rosa Kortet Trafikskola, Borlänge

"Jag kände direkt att jag ville vara pilotskola, då får jag inblick och kunskap i förhand som jag har nytta av sen. Innan har jag deltagit på flera av webbinarierna om Optima (de utvecklas hela tiden så det är bra att vara med på flera anser jag). Sen bjöd vi in servicebolaget till Tvärs på ett av våra surrmöten i regionen. Efter detta hade jag sedan ett möte med IT-utvecklarna och det norska företaget som skapat systemet som Optima är byggt utifrån. När jag förstod att norska trafikskolor använt systemet i flera år kände jag mig riktigt lugn. Jag tyckte faktiskt också det kändes bra att få insyn nu och inte tidigare. Kommer man med ett blankt papper blir det inte så mycket gjort, men har man ett förslag att utgå från blir det verkstad. 

Det är en stor omställning för oss på kontoret och jag har inte landat riktigt i hur vi ska jobba med den nya abonnemangsformen, men där behöver vi tänka om helt enkelt. Jag tror faktiskt det kommer att bli asbra med Optima!"


 

case_maria_200x200px.png   Maria Stenman
Norrskenets Trafikskola, Lycksele

"Jag tycker om att i ett tidigt skede få komma med tankar på förbättringar och ha åsikter om funktioner. Jag tänker också att det är helt rätt tid att kopplas på nu. Nu finns en grund att ta ställning till och arbeta utifrån. Sen känner jag att de som jobbar med utvecklingen har väldigt mycket erfarenhet från aSTRa som man tagit med sig och verkligen tar till sig mina åsikter och synpunkter, så hittills känns det väldigt bra. 

Vi kommer att ha fortsatt kontakt och sen i början av nästa år kommer de att provmigrera oss vilket känns spännande. Vi kommer få vara med och se att saker och ting funkar som det ska. Det känns också bra att hjälpa andra i framtiden så de får en smidig migrering när det väl är dags för dem."