Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Detta betyder beslutet – och var processen befinner sig just nu
Regeringen har beslutat att gå vidare med ett förslag som innebär att kravet på introduktionsutbildning vid privat övningskörning kan tas bort. Beslutet har väckt frågor och viss oro. Här reder vi ut vad som faktiskt har hänt, var i processen frågan befinner sig och vad det innebär i nuläget.
Vad har regeringen beslutat?
Regeringen har antagit en lagrådsremiss med förslaget att ta bort kravet på introduktionsutbildning vid privat övningskörning. Det innebär att regeringen bedömer att förslaget är färdigberett och har skickat det till Lagrådet för juridisk granskning.
Lagrådets uppgift är att granska om förslaget är förenligt med grundlag och rättssäkerhet samt om lagtexten är tydlig och ändamålsenlig. I detta skede har ingen lagändring beslutats.
Vad händer nu?
När Lagrådet har lämnat sitt yttrande tar regeringen ställning till om förslaget ska justeras innan det eventuellt överlämnas till riksdagen som en proposition. Först efter att riksdagen har behandlat och beslutat i frågan kan en ändring i körkortslagen genomföras. Vi befinner oss alltså i ett mellansteg i den lagstiftande processen.
STR:s syn på frågan
Inom STR har vi förutsett att ett förslag i denna riktning skulle komma, eftersom frågan ingick i Transportstyrelsens utredningsarbete. Samtidigt är det viktigt att tydliggöra att regeringens nuvarande förslag inte är detsamma som Transportstyrelsens utredningsförslag, som i stället handlade om att utveckla och införa en särskild handledarutbildning – inte att helt ta bort utbildningskravet.
Introduktionsutbildningens huvudsakliga syfte har varit att öka trafiksäkerheten vid privat övningskörning. Statistik visar också att antalet övningskörningsolyckor har minskat kraftigt sedan utbildningen infördes. Dessutom har en stor majoritet av deltagarna visat att de finner kursen värdefull och ger den ett mycket högt betyg: mellan 2016 och 2022 deltog cirka 200 000 personer i introduktionsutbildningen, som i NKI-mätningar fick ett högt samlat betyg (i genomsnitt 81,25). Det visar att en stor majoritet av deltagarna upplever utbildningen som värdefull.
Samtidigt finns det utvecklingsområden. En introduktionsutbildning på tre timmar kan inte ensam bära hela ansvaret för att den privata övningskörningen genomförs strukturerat och trafiksäkert. De utmaningar som i dag syns i provresultat och utbildningskvalitet hänger snarare samman med bristande helhetsstruktur i systemet samt med att handledarens möjlighet att styra utbildningsprocessen har försvagats. Forskning visar att många elever har svårt att själva planera och ta ansvar för utbildningens progression, vilket påverkar resultaten negativt.
STR menar därför att lösningen inte är att avskaffa introduktionsutbildningen, utan att vidareutveckla den. Det behövs en seriös diskussion om hur utbildningen kan stärkas och anpassas till dagens förutsättningar, till exempel genom ett tydligare och mer ändamålsenligt stöd till handledare.
STR vänder sig mot regeringens förslag i dess nuvarande form och kommer fortsatt att arbeta för ett bättre alternativ. Vi kommer att följa den fortsatta processen noggrant och bevaka frågan vidare.