2023-09-30

STR Kvalitetsmätning 2023 – så tycker medlemmarna

Varje år genomförs en kvalitetsmätning som en del i STR:s utvecklingsarbete. Som medlem besvarar man bland annat frågor om medlemskapet i STR samt upplevelsen av STR:s produkter och tjänster. Resultatet från årets kvalitetsmätning är nu sammanställt.

Det man ser tydligt i årets kvalitetsmätning, jämfört med den senaste som gjordes 2021, är att man är mindre nöjd med sitt medlemskap i STR. Medelvärdet har sjunkit från 3,83 till 3,29. Maria Stenman, tillförordnad förbundsordförande, ser allvarligt på siffrorna men är samtidigt inte förvånad. 

Maria Stenman_STR_200x150px.jpg

- Jag har full förståelse för att det ser ut som det gör. När förra gången mätningen gjordes var vi mitt i pandemin och många medlemmar upplevde nog att man fick stor hjälp och stöd av sitt förbund. Nu har vi i stället ett år bakom oss som varit turbulent på ett annat sätt, med flera avhopp från nyckelposter samtidigt som ett nytt affärssystem och en ny försäljningsmodell av utbildningsmaterialet sjösatts.  

Missnöjet märks också i årets kvalitetsmätning när det gäller verksamheten inom regionerna, där medelvärdet som helhet i landet sjunkit från 3,72 – 3,21. Under sommaren har ledamöterna i förbundsstyrelsen ringt upp ett antal medlemmar i varje region och de svaren, tillsammans med fritextsvaren i kvalitetsmätningen, ger en samstämmig bild menar Maria Stenman. 

- Det har varit för oroligt, man undrar vad som hände och man känner sig inte hörd och lyssnad på som medlem, det är väldigt tydligt för oss i förbundsstyrelsen. För mig är det viktigt att nu få ut budskapet till våra medlemmar att: vi hör er! Vi gör saker, vi sitter inte med armarna i kors. Men vi behöver också få in fler konkreta synpunkter på vad man faktiskt vill se förändras inom förbundet och vad man vill ha som medlem, inte bara vad man inte vill ha. Så fortsätt kontakta oss förtroendevalda, kom till exempel på de möten vi planerar i varenda region med början nästa år. Det finns även andra träffar inplanerade, så håll utkik i STR:s kanaler. 

Produkter och tjänster från STR Service AB

När det gäller produkter och tjänster från STR Service AB som helhet är medlemmarna ungefär lika nöjda som vid förra mätningen, 3.86 mot 3.88 år 2021. Men tittar man på de enskilda delarna ser man framför allt en försämring vad gäller det upplevelsen av digitala materialet och lärarstödet. 

- I det här skedet när frågorna skickades ut hade inte särskilt många hunnit testa Optima eller det nya digitala utbildningsmaterialet i appen Körkortsboken. Jag hoppas medlemmarna ger både Optima och materialet en chans och tycker till efter det. På sikt kommer det även att utvecklas lärarstöd för respektive behörighet.

Maria Stenman tf ordförande till riksmötet

Nyligen blev det klart att Maria Stenman fortsätter som tillförordnad förbundsordförande på 80 % och avlastas av Jeanette Jedbäck Hindenburg på 20 % fram till riksmötet 2024. 

- Det känns bra att ha fått förtroendet. Jag känner att vi har påbörjat ett viktigt arbete och resultatet av årets kvalitetsmätning bara förstärker det vi redan vet. Att vi fått mer tid ger oss möjligheten till perspektiv och en längre horisont. Nu hoppas jag också våra medlemmar ger oss chansen att återskapa förtroendet för STR, säger Maria Stenman. 

Resultatet av STR Kvalitetsmätning 2023 >>