2024-01-08

STR svarar på remiss angående trafikskolornas rätt att utföra synscreening

Trafikskolorna kan mista rätten att utföra synscreening. Detta enligt ett förslag som är på remiss.
– Det försvårar och fördyrar körkortstagandet och är dålig regionalpolitik, säger STR:s förbundsordförande Maria Stenman.

Det handlar om den grundläggande synscreening som trafikskolorna gör i samband med ansökan om körkortstillstånd. Undersökningen sker även vid förnyelse av högre behörigheter och upptäcks några problem skickas kunden vidare till optiker.
Enligt det förslag som nu är på remiss ska bara läkare och optiker få utföra undersökningen och utfärda synintyg.

– Det saknas skäl till att ta bort screeningen från trafikskolorna, säger STR:s tillförordnade förbundsordförande Maria Stenman. Det kommer att fördyra körkortet och är dålig regionalpolitik, eftersom det sällan finns ögonläkare eller optiker på småorter. Därför begränsar det också möjligheterna för den som snabbt vill komma igång med sitt körkort.

"Myndigheten kan inte frånsäga sig ansvaret för tillsynen"

Enligt STR handlar frågan delvis om att Transportstyrelsen har problem med tillsynen av synscreeningen på trafikskolorna, vilket skulle vara ett skäl att dra in möjligheten. Det duger inte som argument, menar Maria Stenman.

– Myndigheten kan inte frånsäga sig ansvaret för tillsynen, som ju dessutom är avgiftsfinansierad. Någon måste utföra syntester och någon måste se till att verksamheten sköts som tänkt. Risken är stor att problemen finns kvar, även med den föreslagna förändringen.

STR anser att Transportstyrelsens problem bör bemötas med administrativa förbättringar, snarare än försämringar för körkortstagare och en hel småföretagarbransch.

– Man borde kunna lösa det här bättre än att sätta upp hinder för trafikskoleföretag som investerat både tid och pengar i kunskap och teknik för synscreening.

Rimligt med krav på återkommande synkontroll

Förbundet menar också att det vore rimligt med krav på återkommande synkontroll, exempelvis i samband med körkortsförnyelse. Det anser även Bilprovningen och optikerkedjan Synoptik som årligen genomför undersökningen ”Synbesiktningen”, som pekar på att det både finns behov och acceptans för regelbundna undersökningar.

Synbesiktningen erbjuds bilister och utförs antingen i Synoptikbutik eller i samband med bilbesiktning och visar att var tionde bilist inte klarar synkraven för B-körkort. Det skulle innebära att ungefär 600 000 bilister kör bil trots att de inte klarar synkraven för körkort, enligt undersökningen.

– Det är förstås ett problem och rätt bedrövligt för trafiksäkerheten. Då ska man dessutom tänka på att synkraven är ganska lågt ställda från början, säger Cecilia Blom Hesselgren som är kommunikationschef för Bilprovningen.

"Svenska politiker verkar ha ett begränsat intresse"

Nio av tio bilister som gjort testet anser att det borde vara lag på syntest, till exempel i samband med körkortsförnyelse. Sådana krav finns redan i många EU-länder men svenska politiker verkar ha ett begränsat intresse i frågan, enligt Cecilia Blom Hesselgren.

– Det är helt kallt, vilket är jättemärkligt, eftersom vi i Sverige har vår berömda Nollvision. Vi har genom åren träffat enskilda riksdagsledamöter, liksom Trafikutskottet. Några ledamöter har också provat att köra med simulerat dålig syn och tyckt att det varit obehagligt. Men inga initiativ, inga förslag.

Cecilia Blom Hesselgren har ingen uppfattning om vem som ska utföra syntester men känner till att möjligheten kan försvinna på trafikskolor. Hon menar att det vore olyckligt om det blev svårare att genomföra testet.

– Tillgänglighet är jätteviktigt, liksom att det blir rätt utfört. Därför är det rimligt att testet kan göras på trafikskola eller hos optiker. Tänker man tillgänglighet så är ju trafikskolorna enklast för dem som ska ta körkort. Samtidigt finns fördelar med optiker, till exempel möjligheten att vid behov kunna göra en fördjupad undersökning.

STR:s avslutar sitt remissvar med att varna för en rejäl fördyring av syntester inför körkortstagande om förslaget går igenom. Detta eftersom utbudet av testutförare halveras om trafikskolorna inte längre får göra screeningen. Till saken hör också att antalet 18-åringar ökar kraftigt under kommande år, vilket ytterligare riskerar ökar trycket på utförarna. STR tror också att förslaget skulle leda till en prishöjning för syntestet.

Läs STR:s remissvar >>

Text: Johan Granath