2022-02-23

STR svarar podden Bilar med sladd

Nyligen diskuterades STR i podden "Bilar med sladd". En anonym medlem hade hört av sig till programmet och utifrån det diskuterade man vad STR egentligen gör för att påverka branschen, vilken inriktning STR har och man undrade varför det inte finns ngn info om elbilar på str.se. Någon avfärdade också branschen som ett gäng "petrolheads". Givetvis ville vi höra av oss och informera, förklara och bemöta detta. Och självklart är det viktigaste av allt att det inte är oklart för STR:s medlemmar. Nedan kan ni läsa STR:s förbundsordförande Benny Gunnarssons svar. 

Hej,

Vad glad jag blir att ni vill veta mer om hur STR som organisation jobbar för en mer klimat- och miljöanpassad bransch – i stället för att bara dra slutsatsen att vi alla är ett gäng ”petrolheads” som jag tror ni kallade oss. Jag tycker vi har ganska mycket information kring detta på vår webbsajt str.se, men det hjälper ju inte mycket om informationen inte når fram. Och självklart är det allvarligt om vi har medlemmar som ställer sig frågande kring vilken riktning STR jobbar för. Jag hoppas vår medlem hör av sig till oss direkt också så vi får berätta mer. Men här kommer lite mer ”kött på benen”.

Förbättringscoach stöttar medlemmar mot mer hållbart företagande

Sveriges trafikutbildares riksförbund, STR, representerar cirka 80 procent av landets trafikutbildare. Bland våra medlemmar, oftast småföretagare, finns det allt från utbildare som driver företag som genomsyras av ny teknik och miljöanpassning till medlemmar som fortfarande har en mer traditionell syn. Det senare är vi mycket medvetna om, men som branschorganisation försöker vi möta upp och stötta våra medlemmar in i ett hållbart företagande utifrån var de befinner sig. Ett konkret exempel inom STR:s fokusområde ”Hållbart företagande” är att vi anställt en förbättringscoach som varje medlemsföretag kostnadsfritt kan ta hjälp av utifrån ett miljömässigt, ekonomiskt och socialt perspektiv. Läs gärna mer om det här >> 

Villkor automat och STR:s avsiktsförklaring

Ni saknar mer info om elbilar på vår webbsajt str.se, men kanske hittar ni desto mer om villkor automat? På sätt och vis handlar det om samma sak. STR, och övriga nordiska trafikutbildare, har nämligen länge jobbat för att få bort EU:s ”villkor automat”. Vi menar att det bromsar en hel branschs möjlighet att förnya sin fordonsflotta till just automat, vilket allt som oftast också innebär att det handlar om elbil. STR införde t ex Eco driving för att vi faktiskt tyckte det gick för långsamt och ville erbjuda ett alternativ ” i väntan på”. Detta initiativ ledde i sin tur till att det miljöanpassade körsättet och kunskaper kom in som en del i körprovet.

Nu står vi inför EU:s fjärde körkortsdirektiv (som styr allt som rör körkort under överskådlig tid framåt) – och där står önskemålet att villkor automat tas bort överst på STR:s önskelista.

Vad gäller villkor automat och en tydlighet vad gäller STR:s riktning. 2020 fattade våra medlemmar ett beslut om en avsiktsförklaring via STR:s fullmäktige. Avsiktsförklaringen går i korthet ut på att man enats om att STR ska jobba för att framtida utbildning inom behörighet B i första hand ska ske i ett automatväxlat fordon. Läs den gärna här >> 

På tal om växelspak och kopplingspedal. Vår förra ordförande Berit Johansson pratar just om detta i denna debattartikel från Svenska Dagbladet. Där blir STR:s ståndpunkt i frågan när det gäller Sveriges klimatmål, fossildrivna fordon och utsläpp förhoppningsvis tydligare.

Diskutera manuell och automat på introduktionsutbildningen 

Vår bransch och våra utbildningar styrs och påverkas mycket av myndigheters föreskrifter och EU-direktiv. När det gäller introduktionsutbildningen och det utbildningsmaterial som STR erbjuder så uppdateras det löpande. Visst – utvecklingen går så snabbt så det är svårt att hänga med, men i underlaget från oss lyfter vi miljöanpassat körsätt och vi föreslår att trafikutbildaren verkligen lyfter diskussionen om manuell och automat och påtalar fördelarna med det senare. Sen är det till syvende och sist upp till varje utbildare hur man formulerar det. Och då kommer vi tillbaka till att det finns både mer och mindre traditionella utbildare. Precis som det också finns en hel del föräldrar som behåller den gamla bensin- eller dieselbilen med växelspak så att deras barn kan ta ett ”riktigt” körkort.

Men vi som branschorganisation har givetvis ett extra stort ansvar att driva på utvecklingen – och jag tycker faktiskt vi tar det.

Hör gärna av er! Jag tar gärna emot er utsträckta hand och er hjälp att förtydliga hur STR står i frågan kring ny teknik och framtiden. Den är viktig för oss allihop.

Mvh
Benny Gunnarsson, förbundsordförande STR

Läs mer:

https://www.str.se/om-oss/vi-jobbar-for/forandring-av-villkor-automat/
https://www.str.se/om-oss/vi-jobbar-for/hallbart-foretagande/
https://www.str.se/om-oss/vi-jobbar-for/miljo-kvalitetsarbete/
https://www.str.se/mittitrafiken/artikelarkiv/de-nordiska-trafikutbildarna-eniga-avskaffa-villkor-automat/
https://www.str.se/mittitrafiken/teaserarkiv/elbilarna-okar-snabbt--lagre-driftskostnad-en-forklaring/
https://www.str.se/globalassets/aktuellt/dokument/remissvar/2019/utg011_strs-remissvar_forslag_andring_korkorsdirektivet_automat_190711.pdf