Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
EU-kommissionen presenterade 1 mars ett förslag till det nya fjärde körkortsdirektivet. STR har som remissinstans skickat in svar på förslaget.
I den här artikeln kan du ta del av en summering av det inskickade remissvaret samt läsa svaret i sin helhet.
– Det är positivt att direktivet öppnar möjligheten för en snabb övergång till utbildning på automat och att begränsningen gällande "villkor automat" stryks. Det har varit en prioriterad fråga för STR och vi har drivit detta på många plan under lång tid, säger Maria Stenman, tf förbundsordförande.
STR har nyligen lämnat ett remissvar avseende EU:s förslag till ett fjärde körkortsdirektiv. STR framför i sitt remissvar, som du hittar i sin helhet genom att klicka här eller genom att följa länken i slutet av artikeln, till Regeringskansliet bland annat att Sverige bör skyndsamt implementera direktivet avseende möjligheten att stryka begränsningen enligt kod 78 (”villkor automat”), att krav på körkort för behörighet B1 skyndsamt införs för A-traktorer i Sverige och att respektive nation bör ges möjlighet att bestämma om det är möjligt att genomföra en sänkning av körkortsåldern.
Vidare har STR generellt framfört att det är önskvärt att en strategi för utveckling av förarutbildning fastställs på såväl EU-nivå som nationell nivå samt att utbildningssystemen i respektive EU-land får större fokus på nödvändiga hållbarhetskunskaper och attityder kring hållbarhet i transportsystemet.
Införandetiden är satt till max tre år för detta direktiv. Om tiden kvarstår när beslut fattas innebär det att införandet av direktivet sker snabbare jämfört med motsvarande process för det tredje körkortsdirektivet från 2006 (2006/126/EG).
– Det är positivt att direktivet öppnar upp möjligheten för en snabb övergång till utbildning på automat och att begränsningen gällande ”villkor automat” stryks. Det har varit en prioriterad fråga för STR och vi har drivit detta på många plan under lång tid. Det är även positivt att EU kräver B1-körkort för den svenska A-traktorn. Det innebär en höjning av körkortsåldern, men även utbildning och prov och att det dessutom sker med fyrahjulsfordon i stället för tvåhjulingar som i dag. Sammanräknat bör det här stärka trafiksäkerheten, säger Maria Stenman, tf förbundsordförande.
En arbetsgrupp på STR:s kansli bestående av Christer Rosén Wickman och Jimmy Ceihagen har skrivit remissvaret utifrån förbundsstyrelsens riktlinjer. Fokus i direktivet ligger visserligen på personbil, men sakkunniga medlemmar även på två-hjul och yrkesförarsidan har engagerats i arbetet med remissvaret.
Vill du läsa mer om förslaget som EU-kommissionen presenterade 1 mars? Klicka här för att komma till EU-kommissionens webbplats.