2024-09-30

STR:s uppdaterade praxis

STR:s praxis angående ersättning och återbetalning vid avbeställning med mera är reviderad. Beslut om revideringen togs av fullmäktige på STR:s riksmöte våren 2024. 

STR:s praxis arbetades fram redan 2005 med syftet att skapa en samsyn inom förbundet kring tillämpningar mot privatkund. Den senaste omarbetningen gjordes 2010, och då kompletterades praxisen med tillämpning av distansavtal.

Samtliga omarbetningar har genomförts av reklamationsnämndens ordförande Joakim Hugoson som juridiskt sakkunnig.

Bakgrunden till de nya justeringarna är att tydliggöra innehållet och anpassa praxis till dagens förutsättningar. Bland annat har STR har tittat på Konsumentverkets rekommendationer och de ärenden som varit föremål för granskning, för att stämma av att våra egna rekommendationer stämmer.

  - STR:s praxis finns som en hjälp att göra rätt gentemot våra kunder. Vi rör oss i situationer som ibland är komplexa, så uppdateringen var nödvändig för att vi ska hänga med i samhällets förändringar, säger Maria Stenman, förbundsordförande STR.

Läs uppdaterad praxis i sin helhet här >> 

Läs mer om reklamationsnämnden >>