Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Han konstaterar att det är krig och detta drabbar människor i Ukraina på ett ojämförbart sätt.
– Jag har aldrig tidigare varit med om en så exceptionell situation under mina år i branschen. Det innebär bland annat att det blir ekonomiskt tufft för dem som ofta måste tanka diesel eller bensin, säger Benny Gunnarsson.
Av de trafikskolor som svarat på STR:s senaste förbundsenkät uppgav 45 procent att de körde på bensin, 34 procent på diesel och 10 procent på biogas. Lika många - 10 procent - körde elbil eller elhybrid och 1 procent tankade etanol.
– Det innebär att många trafikskolor nog kommer att behöva höja sina lektionspriser. Samtidigt finns utbildare som redan har sålt utbildningspaket och då kan man förstås inte höja i efterhand. Jag tror att det blir ett måste för många att ta mer betalt, annars klarar de sig inte.
Att så många trafikskolor fortfarande kör på fossila bränslen beror inte på en trögrörlig bransch, enligt Benny Gunnarsson. Det handlar istället om det kommande fjärde körkortsdirektivet och villkor automat.
– Eftersom det inte finns elbilar med växelspak så är många tvungna att hänga kvar i det fossila. Så länge vi har villkor automat är det svårt att ställa om helt enkelt, även om ju biogas finns som alternativ på sina håll.
STR försöker nu tillsammans med andra aktörer påverka politikerna för att företag i transportbranschen ska kunna få någon typ av lättnader. Visserligen är det statliga stöd som regeringen utlovat bra och en hjälp men det riktar sig mest till privatpersoner. Benny Gunnarsson menar att det nu är viktigt att näringslivet får långsiktig hjälp, eftersom det finns en risk för att kriget blir långvarigt. Stöd till företag har också symbolisk betydelse, menar han.
– Det är lätt att staten framstår som något avlägset. Men företagare och alla andra är en del av staten, vi alla är staten. Då är det viktigt att staten visar handlingskraft, hjälper till och löser situationen.
Han tror att världsläget, osäkerheten och de drastiskt ökade priserna kan påverka viljan och möjligheten för många unga att ta körkort. Det riskerar bland annat att leda till ännu större brist på buss- och lastbilsförare, vilket har varit ett problem i flera år.
– STR menar att det är viktigt att höja CSN-lånet för körkort och även utöka det till att gälla fler behörigheter än i dag. Det är också uppfattningar som vi redan fört fram till politikerna. Nu behövs det snabba beslut från deras sida.
Benny Gunnarsson lovordar de företag i trafikskolebranschen som redan har gjort sig mer eller mindre fossilt oberoende. Han önskar sig en större grad av förutsägbarhet för trafikskolebranschen.
– De som kör på el och biogas visar att det faktiskt går, även om det kanske inte är möjligt för alla. Samtidigt väntar vi som bransch på det fjärde körkortsdirektivet. Just nu vet vi inte vad som ska gälla, vilket låser fast oss i det fossila.
Text: Johan Granath Foto: Staffan Gustavsson