Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
De två senaste årens pandemi har sannolikt påverkat trafiksäkerhetsarbetet i positiv riktning. Förra året dog 210 personer i trafiken och 2020 dog 204 personer, vilket är historiskt låga siffror. Det var också ganska positiva tongångar vid årets resultatkonferens, som leddes av Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet och Jonas Eliasson, måldirektör för tillgänglighet. Båda Trafikverket.
Konferensen hölls på distans från en studio i Stockholm där några av talarna fanns på plats. Bland dem infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som betonade hur viktig teknikutvecklingen varit och är för ökad trafiksäkerhet.
– Den tekniska utvecklingen räddar liv och det är viktigt att vi som beslutsfattare hänger med och arbetar intensivt med de styrande regelverken, sade Tomas Eneroth.
Han konstaterade också att trafiksäkerhetsmålet för 2030 blir tufft att nå men att regeringen kommer att skjuta till resurser. Bland annat till vägunderhåll och till utbyggnad av cykelvägar.
Per Hurtig från Trafikverket sade att inom kategorierna personbil, mc, moped, gående och lätt lastbil låg dödstalen i stort sett lika 2021, jämfört med året innan. Däremot förolyckades fler cyklister under 2021 – 24 personer, jämfört med 16 år 2020.
– För att nå 2030-målet finns stor potential i att satsa på fler säkra gång-, cykel- och mopedpassager, liksom säkrare gator i tätort, alltså med högst 40 kilometer i timmen, sade han.
Att få ner hastigheten har sedan Nollvisionen antogs 1997 betraktats som den kanske viktigaste trafiksäkerhetshöjande åtgärden. Möjligen är också sänkt hastighet det område inom trafiksäkerhetsarbetet där utveckling gått mest trögt. Målsättningen för 2030 är att minst 80 procent av trafikanterna ska hålla tillåten hastighet men idag gäller detta bara omkring hälften av dem. Dock verkar ett mindre trendbrott ha inträffat, enligt Magnus Lindholm från Trafikverket.
– Siffrorna för 2021 visar att 52,4 procent håller hastigheten, vilket är ett tydligt steg i rätt riktning. Vi vet inte riktigt varför det är så men det kan handla om pandemin och att polisen haft mer tid för fartkontroller, eller om att ytterligare 200 ATK-kameror per år har placerats ut, sade Lindholm.
Den tunga trafiken spelar också en viktig roll för att nå 2030-målet. Under 2021 dog 45 personer i olyckor där tunga lastbilar var inblandade och den stora majoriteten av de omkomna befann sig utanför fordonet. Den tunga trafiken är farligt för bland andra cyklister, eftersom förarna har svårt att se dem. Men också på grund av hög hastighet. Därför pågår nu försök med geostaket i Umeå, för att få ner farten på yrkestrafiken i stadskärnan. Det innebär att det blir omöjlig att köra fortare än en på förhand bestämd hastighet. Från och med maj 2022 blir det dessutom obligatoriskt med ISA (Intelligent Speed Assistance) i alla nya fordonsmodeller. Det finns dock inget krav på att tekniken ska användas. Andra exempel på projekt inom området hastighet och yrkestrafik är Trafikverket, som utvecklar ett arbetssätt för krav på att upphandlade transportutförare har uppföljningssystem för hastighetskontroll. Ett annat exempel är transportföretaget Schenker håller på att utveckla system för ökad hastighetsefterlevnad.
Att det blir möjlighet att kontrollera om transportutförare följer hastighetsbestämmelserna, simultant eller i efterhand, kommer att gynna dem som kör tillåtet trodde flera av talarna.
I den avslutande paneldiskussionen, som kom att handla en del om beteende- och teknikfrågor, konstaterade flera att det inte finns någon
egentlig motsättning mellan dessa faktorer.
– Jag tror att beteendefrågor är fortsatt viktiga i trafiksäkerhetsarbetet, till exempel inställningen till alkohol, droger, hastighet och bältesanvändning. Och där kan den tekniska utvecklingen stödja förändringar i beteendet hos trafikanter, sade Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.
Text: Johan Granath Foto: Staffan Gustavsson
• Kön spelar roll. 75 procent av dem som dog i trafiken 2021 var män.
• Antalet omkomna 2021 (210 personer) ligger under vad som krävs för att nå 2030-målet
• Singel- och möte/omkörningsolycka är de vanligaste olyckstyperna
• Trafikarbetet för 2021 ligger fem procent lägre än 2019 men fyra procent högre än 2020.
• Den genomsnittliga reshastigheten fortsätter att sjunka. 2021 var den 76 kilometer per timme. Det är 2,7 kilometer i timmen lägre än 2016.