2023-09-08 Mitt i Trafiken

Trafiklärarutbildningen – även yrkesförarna påverkas

Transportbranschen har mycket stora behov av chaufförer. Enligt Transportföretagens Caj Luoma handlar det om tusentals förare per år de närmaste åren. Att det svajar inom trafiklärarutbildningen påverkar möjligheterna att få tag på arbetskraft.

Transportsektorn har under senare år, liksom övriga samhället, behövt hantera en pandemi, som följts av krig och lågkonjunktur. Pandemin innebar en fortsatt efterfrågan på transporter av gods men en betydligt lägre efterfrågan på persontransporter.

Enligt två rapporter som beskriver läget inom gods- respektive persontransporter är behoven av förare stora. Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnds (TYA:s) undersökning ”Trendindikatorn”, som ser ett år framåt, bedömer att det behövs 5 044 lastbilsförare per år. Caj Luoma konstaterar att även behovet på persontransportsidan, det vill säga av bussförare, är mycket stort.  

- Vår undersökning ”Tempen på bussbranschen” visar på kraftigt ökade behov. Det handlar om 8 100 förare åren 2023–2025. Det är en rejäl ökning sedan den senaste mätningen.

Störst är bristen på bussförare

De utbildningar som framför producerar chaufförer är arbetsmarknadsutbildningar och vuxenutbildning, liksom transportgymnasier. De senare levererar mellan 1 300 och 1 500 lastbilsförare per år. Störst är dock bristen på bussförare, som inte alls utbildas inom gymnasieskolan.

- Det som växer mest nu är företag som själva anordnar utbildningar, framför allt för att det övriga utbildningssystemet inte levererar bussförare. På godssidan ser vi inte samma utveckling.

Hur agerar då Transportföretagen för att minska bristen på förare? Enligt Caj Luoma gör man mycket men kan inte göra allt.

- Vi jobbar till exempel för att sänka trösklarna i regelverken, utan att för den skull fingra på säkerheten. Vi exponerar yrket i media för att få ut budskapet om vad det handlar om och vi för dialog med myndigheter, till exempel Arbetsförmedlingen Skolverket och Transportstyrelsen.

YKB som distansutbildning

Åtgärder som Transportföretagen vill se genomförda är bland andra YKB som distansutbildning, vilket fungerade under pandemin. Även sänkt ålder för bussförarkort, liksom ett borttagande av linjebegränsningen, vilket skulle innebära att yngre bussförare i praktiken blev anställningsbara, eftersom busslinjer sällan är kortare än 50 kilometer.

Transportföretagen och Caj Luoma är medvetna om de problem som finns med att rekrytera trafiklärare. Dessa problem riskerar att skapa flaskhalsar i utbildningssystemet eftersom även lärare på de tunga behörigheterna måste ha arbetat minst ett år som vanliga trafiklärare. Eftersom situationen på trafiklärarutbildningen indirekt påverkar hela transportbranschen så följer Transportföretagen utvecklingen.

- Vi vet vad som händer och har förutsatt oss att vi ska jobba med frågan på något sätt. Det är en brist som ju i slutändan även drabbar oss.

"All god marknadsföring är bra marknadsföring"

Transportbranschen har under senare år lyckats locka fler att utbilda sig, framför allt till lastbilsförare. Bland annat har TV3:s satsning ”Svenska truckers” exponerat yrket på ett positivt sätt, inte minst med kvinnliga förare vid ratten. Caj Luoma vill egentligen inte ha någon uppfattning om detta koncept kan kopieras för andra yrkeskategorier men säger:

- Jag tror att all god marknadsföring är bra marknadsföring, sådant som är korrekt och visar vad ett yrke kan innebära. Sedan tror jag att det är svårt att mäta effekten av sådana satsningar.

Han konstaterar också att transportyrkena, likt de flesta andra yrken, inte bara handlar om lön. Det är många andra faktorer som har betydelse hur vi väljer och uppskattar vårt yrke.

- Det vi kan säga är att lön verkar vara väldigt viktigt i början av karriären. Senare i karriären blir andra faktorer allt viktigare, till exempel arbetsmiljö, trygghetsfrågor och bra kollegor. Lön har betydelse men är, i det långa loppet, en viktig faktor bland flera andra.

Text: Johan Granath