Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Kraven för att få köra A-traktor är alltför låga och det är det förknippat med dubbelt så stor olycksrisk att köra ett sådant fordon, jämfört med vanlig bil. Dessutom är A-traktorförarna vållande i 90 procent av olyckorna, i motsats till vad deras föräldrar tror.
Det visar en undersökning från försäkringsbolaget Folksam, där Anders Kullgren är forskningschef. Han anser att 15-åringar egentligen inte är mogna att sitta bakom ratten på bilar men när regelverket nu tillåter detta bör samhället fokusera på att öka säkerheten. I det arbetet är det viktigt att engagera föräldrarna, enligt Kullgren.
– Mognadsgraden och riskmedvetenhet är betydligt högre på 16-åringar än på 15-åringar. Oavsett detta så behöver vi få med föräldrarna mer. Dels för att övningsköra, dels för att skaffa sig mer kontroll över fordonen och vad barnen använder dem till.
Ett tydligt problem som involverar föräldrarna är att många A-traktorer är trimmade, enligt Anders Kullgren. I olyckor med allvarliga skador, eller till och med dödsfall, som följd var samtliga fordon som ingick i Folksams undersökning trimmade.
– Det är ganska vanligt och vid de här olyckorna går det helt enkelt för fort. I en del av fallen vet inte föräldrarna om trimningen, men ganska ofta ser de nog genom fingrarna.
Mammor och pappor till A-traktorförare är i allmänhet också okunniga om de verkliga farorna för sina bilkörande barn - en okunskap som en riskutbildning skulle kunna bidra till att minska. Den främsta missuppfattningen är att bilister i allmänhet utgör en fara för A-traktorerna, till exempel att de ligger för nära och inte tar tillräcklig hänsyn. Men i själv verket är det tvärtom, enligt Anders Kullgren.
– Vår studie visar att i 90 procent av fallen är det A-traktorförarna som är vållande och att ganska många av dessa fall är singelolyckor.
Enligt Anders Kullgren leder missuppfattningen till att föräldrarna tror att andra förare orsakar olyckorna och att riskerna för A-traktorförarna därför ligger utanför deras kontroll.
– I själva verket är det så att mamma och pappa kan bidra till minskad risk genom ökad övningskörning och genom att hålla koll på sina barns fordon. Sedan skulle en riskutbildning, för både föräldrar och barn minska risken ännu mer. Den kan gärna ske hos trafikskolorna som ju redan kan området.
Anders Kullgren kan inte uttala sig detaljerat om den nya behörigheten B1 som kommer med det snart presenterade fjärde körkortsdirektivet. Han hoppas dock att det, förutom någon slags riskutbildning, blir flera obligatoriska utbildningstimmar för att få köra a-traktor eller motsvarande. Han är också kritiskt till att högsta tillåtna hasighet för behörigheten föreslås bli 45 kilometer i timmen, vilket medför ökade risker.
– Det är helt klart inte bra, även om de stora riskerna inte är för förare eller passagerare, utan framför allt för oskyddade trafikanter som blir påkörda. Det är stor skillnad på krockvåld att bli påkörd i 45 kilometer i timmen jämfört med 30 kilometer i timmen.
Text: Johan Granath