2022-08-17 Innovation

Försök med geofencing i Stockholm

Ett försök med geofencing har genomförts på Hornsgatan i Stockholm. Fordonen har fått röra sig på människors villkor i stället för att människorna tvingats förflytta sig på fordonens villkor.

Geofencing, eller geostaket, handlar om hur man digitalt bestämmer hur snabbt fordon får röra sig. I projektet Smarta zoner har sex fordon (inte så många med andra ord) kunnat köra i max 20 kilometer i timmen inom ett visst område om många människor befunnit sig där vid samma tillfällen som fordonen.
– Det har handlat om leveransfordon, och den tillåtna maxhastigheten i zonen är annars 30 kilometer i timmen, berättade Felicia Hökars från Lindholmen Sciencepark när hon föreläste på Transportforum tidigare i år.

De uppkopplade fordonen känner av hur många människor som går på gatan. Vid ett visst antal går hastigheten ner automatiskt.
– Inledningsvis var förarna lite irriterade på detta, men ganska snart tyckte de att det var skönt att slippa hålla redan på hastigheten själva.
Tanken med geofencing av fordon är att skapa en trafiksäkrare värld där färre människor skadas, men också att få en miljö som är tystare och hälsosammare att leva och bo i.
– Nu, när vi vet att det här systemet fungerar, skulle vi vilja testa det i en större zon. Vi skulle också vilja testa det på en plats där vi vet att man har hastighetsproblem.

Text: Catarina Gisby Foto: Staffan Gustavsson