Webbläsaren Internet Explorer som du använder stöds inte av denna webbplatsen. Vänligen använd Google Chrome för bästa användarupplevelse.
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Elvägar är ett komplement till stationär laddning. Det finns en poäng med att kunna ladda fordon medan de kör. Bilar och lastbilar behöver till exempel inte ha lika stora batterier om de kan laddas under körning, och mindre batterier är lika med lättare bilar som inte drar lika mycket energi.
Det kan också vara viktigt att sprida ut laddningstiden över hela dygnet. Om stora fordonsflottor skulle stå på laddning samtidigt, till exempel nattetid, finns det åtminstone i landets södra delar risk för att elförsörjningen slås ut.
Sverige har redan ett myndighets- och forskningssamarbete med Tyskland och Frankrike när det gäller elvägar, och nu vill regeringen att det samarbetet förlängs.
– Tillsammans med andra länder kan vi arbeta för att minska vårt beroende av fossila bränslen och därmed stärka både Sverige och EU, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande från infrastrukturdepartementet.
– Sverige ligger långt fram när det gäller utvecklingen av elvägar och intresset ökar även internationellt, tillägger han.
Olika typer av elvägar har testats och testas fortfarande i Sverige. Ett exempel är Evolution Road i Skåne där forskarna studerar både hur skenor som läggs på marken och skenor som fräses ner i banan fungerar.
Text: Catarina Gisby Foto: Evolution Road
STR SERVICE AB
Järvgatan 4, 261 44 LANDSKRONA
0418-40 10 00
0418-40 10 50 (Helpdesk)
info@str.se
Kontakta oss
Presskontakter