Webbläsaren Internet Explorer som du använder stöds inte av denna webbplatsen. Vänligen använd Google Chrome för bästa användarupplevelse.
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Frågan har ofta varit uppe till debatt under trafik- och transportkonferenser under åtminstone de senaste tio åren: Yrkestrafiken, framför allt taxi - men även budbilar, bussar och lastbilar - kör för fort, visar undersökningar. De som pratat om problemet har ofta konstaterat att liv kan sparas genom sänkt hastighet bland yrkestrafikanter. Om de sänker farten anses det också kunna påverka övriga i trafiken att göra samma sak. Kruxet har varit hur yrkestrafikanterna ska förmås att sluta köra fort. Enligt en vanligt framförd uppfattning skulle kontrollerbara krav på hastighetsanpassning kunna leda till att utförarna började köra lagligt. Detta verkar dock inte ha skett, eftersom frågan återkommit år efter år. Förrän nu kanske.
Trafikverket vill i alla fall på allvar prova med att ställa krav på att hålla lagstadgad hastighet i upphandlade entreprenader.
”Trafikverket handlar upp entreprenader för cirka 37 miljarder kronor varje år. Det gör oss till en stor aktör, som kan påverka utvecklingen, säger Anna Tunmarker, ansvarig för Trafikverkets arbete med hållbara hastigheter” i ett pressmeddelande.
För att kunna kontrollera hastighetsefterlevnaden inför Trafikverket krav på metoder och rutiner som ska säkra att utförarna inte kör för fort. Under 2022 inleder myndigheten två pilotprojekt med krav på mätning och redovisning på samlad nivå för entreprenörerna. Ambitionen är att Trafikverket under 2023 ska göra det obligatoriskt med en samlad redovisning av hur varje entreprenör förhåller sig till hastighetsbegränsningarna.
Text: Johan Granath Foto: Staffan Gustavsson
STR SERVICE AB
Järvgatan 4, 261 44 LANDSKRONA
0418-40 10 00
0418-40 10 50 (Helpdesk)
info@str.se
Kontakta oss
Presskontakter