Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Region Syd stod som värd för 2022:s första medlemsmöte som ägde rum digitalt den sista dagen i årets första månad. Fokus låg på hållbart företagande, på hur man som ledare bör ta hand om både sig själv och sina medarbetare för att få hela företaget att må bra. Men vilken ände börjar man i? Hur gör man? Går det inte åt väldigt mycket tid?
Erik Larsson, STR:s första och hittills enda förbättringscoach, var inbjuden för att kortfattat berätta om sig själv och om hur han arbetar. (Här kan du läsa Mitt i Trafikens intervju med honom.)
Inbjuden var också Markus Andersson för att dela med sig av sina erfarenheter av att anlita förbättringscoachen. Markus Andersson äger och driver tillsammans med sin bror Trossö Trafikskola i Karlskrona.
– Vi såg i någon av STR:s kanaler att det här med förbättringscoach var på gång, och att det dessutom var möjligt att anlita coachen utan kostnad till och med juni i år. Det var ett generöst erbjudande tyckte vi, så vi kontaktade Erik Larsson, säger Markus Andersson.
Han understryker att det i deras fall inte handlar om att lägga ner ytterligare tid på företaget.
– Tiden har vi redan avsatt. Detta, att utveckla och driva företaget framåt, är ju något vi alltid har gjort så gott vi har kunnat på egen hand. Att nu kunna göra det med hjälp av en skicklig person utifrån var en chans vi inte ville gå miste om.
Hittills har bröderna Andersson träffat Erik Larsson fyra gånger, två timmar åt gången. Träffarna har ägt rum digitalt.
– Tidigt gjorde vi en så kallad SWOT-analys och sedan har vi diskuterat mycket utifrån den, fortsätter Markus Andersson.
Han tar upp ett konkret exempel på vad de har fått hjälp med:
– Vi lyfte problemet vi hade med många sena avbokningar. Det är ju vår och många andras policy i pandemin att man ska kunna avboka en lektion sent utan att det kostar något. Det är jättebra att elever inte kommer sjuka till skolan och sprider smitta vidare, men man kan inte komma ifrån att det påverkar intäkterna. Därför har vi nu, och det kom vi fram till tillsammans med Erik, infört sista-minuten-tider och på så vis kunnat få täckning för en del av kostnaderna.
Tillsammans med förbättringscoachen har Trossö Trafikskola också satt upp mål. Rimliga mål.
– Vi har haft mål tidigare också, men kanske har vi satt dem för högt. Vi har liksom känt att vi aldrig kommit i mål.
Vad tror Markus Andersson hindrar trafikskolor från att anlita förbättringscoachen?
– Jag tror att man kanske inte känner sig riktigt bekväm med att låta någon utomstående få insyn i ens verksamhet, att man känner obehag inför att blotta sina svagheter.
Men det finns ingen anledning till oro, understryker han.
– Erik Larsson är ödmjuk och lyssnande, dessutom skrivs ett sekretessavtal. Så bara gör det! Kontakta Erik! Det finns ingenting att förlora.
Text: Catarina Gisby Foto: Staffan Gustavsson
Fotnot: En SWOT-analys är ett företagsekonomiskt hjälpmedel. Målet är att hitta styrkor, svagheter, möjligheter och hot. (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats)