2022-03-16 Driva trafikskola

Kör Eco kör på biogas - ett vinnande koncept när fossila bränslen blir dyrare

När priset på bensin och diesel stiger är trafikskolan Kör Eco en vinnare. Skolans samtliga bilar går på biogas. Det icke fossila bränslet valdes för klimatets skull, men nu finns det ett skäl till som gör biogasen attraktiv: Man är inte med och fyller på Rysslands krigskassa.

Johanna Edelönn och Bo Andersson är precis som alla andra bekymrade över vad som händer i Ukraina och vad det får för konsekvenser för resten av världen. Fast när det gäller den egna företagsverksamheten är det lugnare för dem än för många andra.
Skälet till det är att deras trafikskola Kör Eco i Linköping inte är beroende av fossila bränslen.
Skolans samtliga bilar går på biogas, och mopederna går på el.
Hade det funnits biogas för mopeder hade vi valt det, men tyvärr så finns det inte, säger Johanna Edelönn.

I Linköping kan man köra sin bil på biogas som framställs av hushålls- och slaktavfall. Därmed transporterar man sig klimat- och miljövänligare än de flesta andra.
I takt med att priset på bensin och diesel har ökat transporterar man sig just nu också bra mycket billigare än många andra.
– Biogas säljs i kilo och bensin i liter. Det är inte jämförbart rakt av, men den mängd biogas som motsvarar en liter bensin kostar i dag ungefär 13 till 14 kronor, förklarar Bo Andersson.
Annars är det mest prat om elbilar nuförtiden.
– Det är inte något fel i det, men när det finns ett lokalt, starkt klimatvänligt bränsle är det ju bättre att använda det, tillägger Johanna Edelönn. Då behöver vi inte vara med och belasta elnätet.


 

Bo Andersson är mycket nöjd med att bilarna på Kör Eco går på biogas. Det har alltid varit bättre för miljön. Nu är det bättre även av andra skäl. – Det känns skönt att inte vara beroende av rysk olja, konstaterar Bo.

Bosse_Andersson_B_gas.jpg

Hon och Bo Andersson valde som sagt att satsa på biogas som bränsle av klimatskäl, men de berättar att de långt innan Putins krig i Ukraina hade en diskussion om det verkligen var moraliskt försvarbart att köra på fossila bränslen från Ryssland.
– En stor mängd av de fossila bränslen vi använder vid transporter i Sverige kommer ju från Ryssland, säger Bo Andersson.

De är båda just nu mycket nöjda med att inte vara beroende av varken Putins eller någon annans olja. De menar att krisen vi befinner oss i verkligen sätter fingret på hur illa det är att vara fossilberoende.
– Många verkar också vakna nu, tyvärr lite för sent, säger Johanna Edelönn. Och det är ju trist att klimatförändringarna inte räckt som skäl för att inse detta tidigare.

Bränslekrisen aktualiserar också frågan om hur trafikskolorna bäst utbildar sina elever. Incitamenten för att ha fler elever i bilen på en och samma gång ökar tveklöst, liksom att ge elever möjlighet att öva vissa moment på en simulator.
– Vi har numera en simulator på skolan som är populär bland eleverna, berättar Johanna Edelönn. Vi skaffade den för att vi inte ska behöva köra mer än nödvändigt. Det känns verkligen som att vi ligger rätt i tiden.

Den andra krisen, pandemin, hann inte ta slut innan den nya krisen kom.
– Samtidigt är det ofta kriser som leder till förändringar, påpekar Bo Andersson. Man tvingas kanske gå i en annan och ny riktning mycket fortare än vad man trodde var möjligt. Och det kan vara bra.

Text: Catarina Gisby  Foto: Staffan Gustavsson