2025-06-17 Mitt i Trafiken

Kraftig ökning av elsparkcykelolyckor med barn och unga

Antalet olyckor med elsparkcyklar ökar kraftigt och den största ökningen sker bland personer under 18 år.

— Det är en signifikant ökning och klart oroväckande, säger Khabat Amin, statistiker och trafiksäkerhetsforskare på Transportstyrelsen.

Förra året, 2024 dog fem personer och 4 599 skadades i elsparkcykelolyckor, vilket är en 30-procentig ökning jämfört året innan.

– Det är framförallt de skadade som ökat tydligt, antalet dödade har legat mellan två och fem personer per år under de senaste åren, säger Khabat Amin.

Det finns även ett märkligt samband i antalet olyckor. För samtidigt som dessa ökat rejält har mängden resor och total reslängd med uthyrda elsparkcyklar minskat med en tredjedel sedan 2023, enligt statistik från Stockholms stad.

Enligt Khabat Amin är det svårt att säga om olycksökningen beror på inblandade privatägda eller uthyrda elsparkcyklar, eftersom det saknas uppgifter om ägande i olycksdatabasen. Han konstaterar dock att olyckor nu börjar inträffa även i mindre städer jämfört med tidigare.

– En möjlig förklaring är att uthyrningsföretag nu även har etablerat sig på mindre orter. Men vi tror att olycksökningen framför allt beror på att antalet privatägda elsparkcyklar har ökat.

Av de skadade på elsparkcykel är nästan hälften unga under 25 år.

– Det är till och med så att olyckorna i gruppen barn och unga under 18 år har ökat mest, 58 procent 2024, jämfört med de tre tidigare åren 2021–2023, vilket är väldigt oroande. Här är det viktigt med bland annat föräldraansvar, att tala om vad som gäller och att ställa krav, till exempel på hjälm för dem som är under 15 år.

Utmärkande är också att det är män eller pojkar som skadas i två tredjedelar av olyckorna. Drygt tre av fyra olyckor är singelolyckor och kollisionsolyckor med fotgängare och cyklister är den olyckstyp som har ökat mest under år 2024. Det senare kan hänga samman med ändrade regler för elsparkcyklar tror Khabat Amin.

– Förra året kom nya regler för elsparkcyklar, som i vissa delar gör dem mer lika reglerna för vanliga cyklar. Elsparkcyklar får till exempel inte längre köra på trottoaren, vilket gör att det blir trängre på cykelvägarna, liksom på kombinerade gång- och cykelvägar. Trängsel är en trolig förklaring till att kollisionsolyckorna ökar.

Khabat Amin konstaterar också att en tredjedel av olyckorna inträffar under lördagar och söndagar och att lördagsolyckorna ökat mest i förhållande till andra veckodagar. Dessutom sker cirka 40 procent av olyckorna kvälls- och nattetid (19.00-07.00). Men man bör inte utifrån dessa omständigheter dra slutsatsen att till exempel alkoholpåverkan är olycksorsak, menar han.

– Nej, eftersom vi inte har tillgång till den typen av data så går det inte att svara på.

Han är även försiktig i svaren på frågan om Sverige borde ta efter grannländerna Norge och Finland där Norge har nolltolerans mot kombinationen elsparkcykel och alkohol. Finland (Helsingfors) har bland annat nedsatt hastighet i utpekade områden och det är förbjudet att åka elsparkcykel veckoslutsnätter klockan 00–05.

– Det är svårt att bedöma sådana åtgärder men de kan säkert vara rimliga i vissa situationer, säger Khabat Amin.