Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Projekt B handlar om att skapa bättre förutsättningar för trafikskoleföretagen och om att möta framtidens trafikutbildning.
![]() |
– Att bli mer effektiv, ännu bättre pedagog och att skapa bättre ekonomisk lönsamhet. Vad behöver vi ändra och utveckla för att nå dit? Det är frågor som projekt B sysslat med, säger Pia Söderlund.
|
Den slutrapport som nu skrivs identifierar tre tydliga fokusområden för projektet: övningsköra med automat först, utbilda i grupp och ökad användning av simulatorer på trafikskolorna. Dessutom bör frågor som hållbart företagande, teknik och miljö prioriteras.
Enligt Pia Söderlund har trafikskoleföretagen kommit olika långt inom de tre fokusområdena.
– Många trafikskolor erbjuder automatutbildning först men de är fortfarande i minoritet. Många vill invänta fjärde körkortsdirektivet, samtidigt som det egentligen inte är något att vänta på, eftersom så gott som alla nya bilar som säljs är automatväxlade. Det är allt svårare att hitta manuellt växlade nya bilar.
Enligt Pia Söderlund innebär övningskörning med automat att eleven gör snabbare framsteg, framför allt i början av utbildningen. Det betyder att trafikskolorna kan ta in fler elever, vilket i sin tur leder till större lönsamhet tack vare ökad försäljning av utbildningsmaterial.
I rapporten understryks också att det är viktigt att jobba smart. Ett exempel på detta är enligt Pia Söderlund att hålla grupplektioner.
– Många tror att det är svårt men trafikskolorna har ju sedan gammalt olika former av grupplektioner. Till exempel garagelektionen och riskutbildningarna.
Det är dock viktigt att övningskörning i grupp inte blir medåkning, där eleverna som för tillfället inte kör, passivt åker med som åskådare.
– Det ska finnas ett tydligt syfte under grupplektionen, en tydlig uppgift, och det kan vara bra om gruppen har lite varierande sammansättning. Elever som har kommit olika långt i utbildningen kan lära av varandra.
Grupplektioner har enligt Pia Söderlund enorm potential och eleverna är ofta mycket positivt inställda. Hittills kör dock ganska få trafikskolor grupplektioner, trots fördelar som positiv påverkan på kamrater, minskad klimat- och miljöpåverkan och ökad lönsamhet.
Det tredje området som betonas i slutrapporten är utbildning i simulator, där trafikskolebranschen var tidigt ute med att testa. Trots detta har ett större genomslag för tekniken uteblivit, även om många utbildare använder simulatorer. Fördelarna är många, menar Pia Söderlund. Både ekonomiska, pedagogiska liksom miljö- och klimatmässiga.
Förutom ansträngningar inom dessa tre områden menar hon också att trafikskolorna allmänt måste lyfta sig inom områden som teknik, miljö och hållbart företagande.
– Det krävs till exempel ökad medvetenhet om alternativa drivmedel och fordon. Många är helt enkelt för dåligt insatta och kan för lite, trots att det borde vara vårt område.
Inför framtiden är det viktigt att STR prioriterar de ovan nämnda områdena och inte springer på för många bollar. Men det är också angeläget att ha några andra saker i huvudet. Till exempel att tidigt försöka fånga in kundgrupper.
– Vi måste bli bättre på att hålla i dem som kommer till oss tidigt. De som kommer för moped- och introduktionsutbildningarna till exempel. Det är jättebra tillfällen att skapa kontakter som man sedan jobbar för att behålla. Där kan vi bli bättre.
Ytterligare ett prioriterat område är trafiklärarutbildningen.
– Det är ett område där vi måste vara beredda att utveckla branschen. När nya lärare kommer till trafikskolorna med nya idéer och pedagogik måste vi låta oss inspireras och får inte sätta klackarna i backen. Det måste finnas en vilja och en rörelse framåt.
Text: Johan Granath Foto: Staffan Gustavsson