2021-12-06 Riksdag och regering

Rutinmässiga narkotikakontroller på väg

Förberedelser pågår för att skapa en ny lag som gör det möjligt för polisen att genomföra rutinmässiga narkotikakontroller på vägarna, på samma sätt som det i dag är möjligt att kontrollera om förare är påverkade av alkohol eller inte.

I dag är det förbjudet att testa om en förare är narkotikapåverkad om det inte finns en tydlig misstanke om att hen är det.
Många som arbetar med trafik och trafiksäkerhet har länge velat ändra på detta. Bakgrunden är att andra droger än alkohol har blivit vanligare. Nationella befolkningsundersökningar visar att fler individer har använt eller använder cannabis nu än för tiotalet år sedan. Antalet drograttfyllerier har också ökat, liksom antalet narkotikarelaterade trafikolyckor.

Betänkandet ”Kontroller på väg” kom i våras och är resultatet av en utredning som tillsattes i augusti 2019 för att lämna olika förslag på vad som kan öka säkerheten på vägarna. Stort fokus sätts i betänkandet på yrkestrafiken, på hur man ska få den att i större utsträckning följa de regler som finns, och på hur man ska kunna åstadkomma ”en god social situation för förare och en sund konkurrens inom yrkestrafiken på väg”. Men en annan viktig del i utredningsarbetet (som förstås även den berör yrkestrafiken) handlar om möjligheten att ha rutinmässiga drogkontroller i trafiken.

Utredarna föreslår att salivprov samt analys av ögon och ögonrörelser ska kunna användas för sållning av narkotika i vägtrafiken, utan att någon misstanke om brott föreligger.
”I fråga om integritetsaspekterna är vi av uppfattningen att varken ögonundersökning eller salivprov innebär så stora intrång i den personliga integriteten att dessa i sig är olämpliga tekniker för ändamålet”, står det att läsa i betänkandet. ”De båda teknikerna är dessutom tillräckligt tillförlitliga för att kunna användas i sållningssammanhang och uppfyller även i övrigt de krav som bör ställas avseende användarvänlighet och lämplighet.”

Rutinmässiga narkotikakontroller bör enligt de sakkunniga i utredningen kunna genomföras av såväl polisen som kustbevakningen och tullen.
Betänkandet har gått ut på remiss och de cirka 40 remissinstanserna är överlag positiva till förslaget. Exempelvis Polisen välkomnar, inte helt överraskande, regleringen och skriver att ”den innebär en viktig förbättring i arbetet med att öka trafiksäkerheten och bekämpa brott”. Folkhälsomyndigheten tillstyrker också förslaget, liksom Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, men VTI betonar samtidigt vikten av att sållningsverktygen har hög tillförlitlighet. Advokatsamfundet påpekar vidare att det finns förare som helt lagligt tar narkotiska läkemedel och då också kommer att testa positivt vid sållningsprov utan att ha begått något brott. Det måste man också ta i beaktande.

Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, hade tillsammans med MADD Sweden, en organisation för rattfylleridrabbade, en utbildningsdag i Stockholm i slutet av november. Flera talare nämnde i positiva ordalag lagändringen som är på gång, den som ska göra rutinmässiga narkotikakontroller möjliga.

Andreas Carlson, KD, vice ordförande i justitieutskottet konstaterade att det finns en stor enighet kring utredningsförslaget.
– Det är nu dags att gå från ord till handling och genomföra detta, sa han.
Sven-Erik Alhem, tidigare åklagare och numera ordförande för Brottsofferjouren, nämnde också den kommande, förmodade lagändringen. Generellt tycker han annars att straffen som utdöms för rattfylleri är för låga, det vill säga domstolarna utnyttjar inte hela den straffskala de har till sitt förfogande.
— Det är dock glädjande att allmänheten ser så allvarligt på rattfylleribrott. Att köra rattfull är inte socialt accepterat, till skillnad från att köra för fort.

Text: Catarina Gisby Foto: Staffan Gustavsson

Faktaruta:

Betänkandet ”Kontroller på väg” lämnades till infrastrukturminister Tomas Eneroth april i år.

I det förslag till lag om salivprov och ögonundersökning i trafiken (rutinmässiga narkotikakontroller) som förekommer i betänkandet understryks att provtagning eller undersökning ska genomföras på ett sätt som inte utsätter den som undersöks för allmän uppmärksamhet. Helst i ett täckt fordon eller inomhus i ett avskilt rum. Om den undersökte begär det ska det föras protokoll vid provtagningen eller undersökningen.

När den nya lagen träder i kraft upphävs lagen från 1999 om ögonundersökning vid misstanke om vissa brott trafiken. Utredningen har undersökt hur man hanterar narkotika i trafiken i grannländerna Danmark, Finland och Norge. I alla tre länderna har polisen rätt att, utan att det föreligger misstanke om brott, kräva att en förare lämnar prov. (Proven ser lite olika ut från land till land. I Danmark har polisen till och med rätt att ta svettprov.)

I både Danmark och Norge använder sig polisen av ett salivbaserat sållningsinstrument som kan detektera cannabis, amfetamin, metamfetamin, kokain, bensodiazepiner och opiater. Endast poliser med särskild utbildning får genomföra sållningsprovet.

 

Tidigare artiklar i ämnet:

https://www.str.se/mittitrafiken/artikelarkiv/drograttfylleriet-okar---rikspolischefen-bekymrad/