2022-02-07 Utbildning

”Svårt ändra LOU menar Arbetsförmedlingen”

Arbetsförmedlingens nationella inköpschef Martin Kruse är inte helt nöjd med vissa aspekter av upphandlingssystemet. Han ser dock måttliga möjligheter till förändring, eftersom lagen om offentlig upphandling, LOU, sätter gränser.

Arbetsförmedlingens nationella inköpschef Martin Kruse

Möjligheten till överprövning av offentliga upphandlingar är viktig men skapar ibland svårhanterliga problem för de upphandlande myndigheterna, menar Martin Kruse.
– Man kan alltid jobba med att förbättra själva upphandlingarna, till exempel med hjälp av tydligare underlag och ökad dialog. Samtidigt styrs LOU av ett EU-direktiv som vi inte kan bortse från. Jag menar att det är en stark och viktig lagstiftning som bestämmer hur offentliga medel ska användas och som bidrar till transparens och förhindrar korruption.

Det är dock förståeligt att alla inte är nöjda med systemet, menar han. Till exempel på grund av att samtliga upphandlingar inom området lastbils- och bussförarutbildning, som gjorts sedan 2011, har överprövats.
– Vi är en stor köpare av utbildning och det här blir en väldigt viktig affär för de företag som kommer ifråga för upphandlingen. Så viktig att den som förlorar är beredd att slåss för sin sak. Men vi förlorar bara omkring fem procent av överprövningarna av våra arbetsmarknadstjänster totalt sett.
Möjligheten till överprövning är viktig, menar Martin Kruse. Men myndigheten skulle ändå kunna tänka sig åtgärder för att minska problemet med regelmässiga överprövningar. Till exempel i form av en avgift eller ansvar för motpartens processkostnader.

– I dag är det konsekvensfritt att överpröva ett tilldelningsbeslut. Den utredning som tittade på bland annat detta övervägde olika lösningar med avgift men det blev inte verklighet. Principen om att inte inskränka möjligheten att överpröva vägde tyngre.
Att avgöra en upphandling så tidigt att en överprövning kan klaras av innan nuvarande avtal löper ut - vad Transportföretagens Caj Louma kallar för en krockzon - kan inte heller helt lösa problemet, även om utbildningen då inte skulle behöva pausas under överprövningen.
– Det kan nog vara svårt eftersom överprövning kan göras först efter ett tilldelningsbeslut. Vi vill göra upphandlingarna med så aktuella behov som möjligt, vilket gör det svårt att ha en tidzon som går in i både nuvarande och framtida upphandlingsperiod.

En sådan överlappande period skulle också till exempel kunna innebära att en konkurrerande utförare, som tagit hem den kommande upphandlingen, börjar värva personal från den nuvarande innehavaren. Något som skulle kunna innebära störningar och kvalitetsproblem för utbildning och utbildare.
Apropå kvalité och den kritik som framförts om att för många av de examinerade förarna inte är anställningsbara, menar Martin Kruse att Arbetsförmedlingen kan göra mer.
– Många av dem som går utbildningen är långtidsarbetslösa och står långt ifrån arbetsmarknaden. Det är viktigt att göra rätt urval. I dagsläget kan jag inte svara på varför det ser ut som det gör, mer än att gruppen långtidsarbetslösa generellt har svårare att ta sig in på arbetsmarknaden.

Han menar att Arbetsförmedlingen bedriver ett viktigt uppföljande arbete i förhållande till sina avtal. Där tittar myndigheten bland annat på möjligheterna med så kallade incitamentsdrivna avtal, där uppnådda mål kan ge utföraren högre ekonomisk ersättning.
Martin Kruse konstaterar att merparten av kompetensen inom åkeri- och bussnäringen kommer från Arbetsförmedlingens utbildningar.
– Det är ju en lite speciell situation, inte många andra yrken har så stor andel utbildade från en och samma aktör. Det blir lite märkligt när debatten nästan landar i att vi ensamma skulle sätta stopp för en hel näring.

Text: Johan Granath  Foto: Arbetsförmedlingen/Sveriges Offentliga Inköpare