2025-06-17 Mitt i Trafiken

Svenska politiker struntar i trafiksäkerhetsforskningen - Begär undantag för att 15-åringar ska kunna ta B1-körkort

Polisen säger att A-traktorer är rullande fritidsgårdar och trafikforskarna att 15-åringar inte är lämpliga som bilförare på allmän väg. Men de flesta svenska politiker struntar i detta och begär undantag från EU:s regler i det fjärde körkortsdirektivet.

De tre VTI-forskarna Helena Selander, Joakim Dahlman och Susanne Wallhagen tycker att de inte längre kan vara tysta. Detta eftersom de utifrån sin forskning menar att 15-åringar inte bör köra bil och att EU:s nya körkortsdirektiv riskerar leda till att flera länder får A-traktorliknande fordonstyper med unga förare.

– Vår bild är att den svenska debatten handlar väldigt mycket om att ungdomar i Sverige nu får fortsätta köra A-traktor men i 45 kilometer i timmen vilket inte stämmer, säger Helena Selander, som är senior forskare inom VTI:s avdelning Förare och fordon.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet argumenterar de tre forskarna för att Sverige bör avstå från att söka undantag från det kommande regelverket kring körkort och behörigheten B1 som kan ses som en ersättning för A-traktorregelverket. Enligt denna behörighet ska 16-åringar få köra en bil på upp till 2,5 tons vikt i högst 45 kilometer i timmen efter att ha genomfört både kör- och kunskapsprov. Men Sverige har lobbat hårt för undantaget att 15-åringar ska få ta B1-körkort, vilket öppnar för att andra länder gör likadant. Den nya behörigheten ska finnas i EU från och med 2029.

– Troligen blir det någon slags övergångsperiod där A-traktorregelverket fasas ut. Samtidigt vi vet ganska lite om vad som gäller B1 men om reglerna innebär att 15-åringar i både Sverige och i andra länder kan få ta körkort så är det inte bra.

Anledningen är enligt VTI-forskarna att 15-åringar, oavsett regelverk, inte är mogna att köra tunga fyrhjuliga fordon i trafiken. Det visar både forskningen och det säger polisen, enligt Helena Selander.

– I ett forskningsperspektiv hade en 16-årsgräns varit betydligt bättre. Att vara ett år äldre gör mycket för både mognad och konsekvenstänkande.

Hon konstaterar att olyckor med A-traktorer är vanliga och att många av fordonen är trimmade, ibland med bistånd eller åtminstone vetskap från föräldrahåll. Ibland har föräldrarna ingen koll på manipulationen.

I ett pågående forskningsprojekt på VTI framkommer också att A-traktorer i snitt väger mer än en vanlig personbil.

– Det är inte bra för gångare och cyklister när de blir påkörda, eftersom skadorna blir allvarligare ju tyngre fordonet är.

Helena Selander menar att frågan om åldersgräns och reglerna kring A-traktorer visar på ett bristande politiskt intresse och ansvar.

– Politikerna lyssnar varken på forskningen eller på polisen, som båda säger samma sak, att åldersgränsen borde höjas, föräldraansvaret förtydligas och utbildningen förbättras, bland annat.

I den politiska debatten lyfts ofta att A-traktorerna behövs för unga som bor på landet, vilket stämmer på många sätt, enligt Helena Selander. Men politikerna nämner sällan eller aldrig att fordonen sedan 2020 har ökat stort och även är mycket vanliga i städer och förorter.

– Det är mer komplicerad trafik i tätorterna och våra vägar och gator är inte byggda för stora mängder långsamtgående fordon, vilket innebär ökad olycksrisk.

I debattartikeln beskriver VTI-forskarna också den oro och förvåning som finns i Sveriges grannländer, och även andra EU-länder, kring de nya regler som den nya behörigheten B1 kan innebära om 15-åringar får skaffa den.

– Bland forskare och andra som jobbar med trafiksäkerhet finns många som är förvånade över att landet som grundade Nollvisionen begär undantag och sänker körkortsåldern. Man ser också klara risker för att undantaget sprider sig till andra länder.

De tre forskarna skriver mot slutet av debattartikel: ”Vi har svårt att få ihop hur 15-åringarnas rullande fritidsgård stämmer överens med Nollvisionen för vägtrafiken i Sverige”. En ganska skarp formulering kan tyckas.

– Uttrycket kommer ifrån när forskare intervjuat poliser som möter unga förare med A-traktorer, säger Helena Selander.

Text: Johan Granath