Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Geostaket eller geofencing är ett geografiskt avgränsat område som inhägnats med hjälp av en programvara. Det innebär att fordon med hjälp av digital teknik kan få specifika villkor inom detta område. Till exempel ger det möjligheten att styra om fordon har tillträde till en stadskärna eller till en vägsträcka utanför en skola. Andra exempel är att begränsa hastigheten eller styra vilken drivlina eller vilket drivmedel ett fordon får ha inom ett visst område.
STR är en av remissinstanserna på en skrivelse från infrastrukturdepartement om geostaket och ansvarsfördelning vid automatiserad körning, vilket är en fortsättning på en tidigare SOU* i samma ämne.
Enligt förbundssekreterare Christer Wickman är STR i grunden positivt inställt till både den autonoma tekniken och de möjligheter som till exempel geostaket kan ge. Teknikerna har stor potential att bidra till Nollvisionen, menar han.
– Rent allmänt stöttar förbundet tekniska lösningar som stärker trafiksäkerheten. Samtidigt bör vi noga fundera på integritetsaspekter och den övervakning som tekniken kan användas för. Det är inga enkla överväganden.
Han betonar att förslaget om geostaket och ansvarsfördelning vid autonom körning saknar strategi för hur trafikanter ska utbildas för att på ett säkert och klimatmedvetet sätt fungera som trafikanter. En sådan strategi bör innehålla vidareutbildning av befintliga körkortsinnehavare, förarutbildning av blivande förare och som en konsekvens, en tidig anpassning av trafiklärarutbildningen.
Christer Wickman menar att teknik och juridik inte får bli egna storheter som börjar förverkligas utan hänsyn till hur de påverkar bilkörning och därmed förarutbildningen. När de tekniska och juridiska regelverken är på plats är det för sent att fundera på hur utbildningen ska genomföras.
– Det här är en revolutionerande ny teknik som både vi som har körkort och de som ska ta, måste lära sig och utvecklingen går fort. Även om det är svårt att sia om takten och hur till exempel kommuner kommer att använda möjligheterna med geostaket. Oavsett tidsaspekten är det viktigt att utbildningsbranschen ligger långt framme och att trafikskolorna utbildar på den modernast möjliga tekniken så att alla lär sig rätt från början istället för att lära om i efterhand.
Vad gäller förslaget om autonom körning så är det enligt Christer Wickman bra att det föreslås en svensk benämning på föraren: ”förare i beredskap”.
– Det är klargörande att det ska finnas en ansvarig förare, oavsett grad av autonomi på fordonet. Däremot tycker vi att förslagets skrivning om att ansvarig förare ska kunna ”ägna sig åt sekundära aktiviteter” leder fel. Det handlar till exempel om rattsurfing, vilket vi anser är en oförenlig aktivitet i relation till Nollvisionen.
STR påtalar i sitt remissvar också att frågan om automatväxlad bil är ett exempel där teknikutveckling och regelverk inte går hand i hand.
– I praktiken går det snart inte att köpa en ny manuellt växlat bil. Ändå ska utbildning och prov genomföras med sådana fordon.
Möjligheten att införa geostaket finns för Sveriges kommuner från den 1 juli 2022.
Text: Johan Granath Foto: Staffan Gustavsson
*Statens offentliga utredningar