Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Trafiksäkerhet är i högsta grad en arbetsmiljöfråga men ses inte alltid som det. Trafiken är dock en stor del av arbetsmiljön för många arbetstagare, trots att deras primära arbetsuppgift inte är transporter.

Richard Wester, Arbetsmiljöverket
Vi är kanske mer rörliga än någonsin tidigare i historien, vilket i Sverige till stor del beror på att vi kör mycket bil, både privat och yrkesmässigt. Det yrkesmässiga bilkörandet kan även gälla arbetstagare som kör långa sträckor, utan att det är deras egentliga arbetsuppgift.
– Det gäller bland annat hemtjänstpersonal, säljare och även en massa olika hantverksyrken, säger Richard Wester, sakområdesansvarig för transportbranschen på Arbetsmiljöverkets regelavdelning.
Även personal inom till exempel socialtjänst och barnomsorg kan ha en stor del av sin arbetstid förlagd till trafikmiljö. Till exempel vid skjutsning av placerade klienter eller på promenad med barngrupper. Oavsett yrke så utsätts arbetstagare som rör sig i trafiken för de risker som finns där. Trafiksäkerhet är därmed en viktig arbetsmiljöfråga, enligt Richard Wester.
– Men det ses inte alltid som en del i arbetet, utan som ett medel för att kunna utföra jobbet, och därmed räknas det inte, eller glöms bort, som arbetsmiljö. Samtidigt tillbringar vissa yrkesgrupper, till exempel anställda inom hemtjänsten, väldigt mycket av sin arbetstid i trafiken på väg mellan hjälpbehövande.
Mer än kärnverksamhet
Enligt arbetsmiljölagen ska hela arbetets verksamhet genomgå riskbedömning, inte bara den eller de delar som räknas som kärnverksamhet. Det vill säga: till exempel även bilkörande mellan uppdrag hör till helheten och ska vara med i en riskbedömning.
Hur agerar då arbetsgivare som lyckas få med trafiksäkerhet som en integrerad del i sitt arbetsmiljöarbete, enligt Richard Wester?
– Det viktigaste är nog att arbetsgivaren förstår vikten av att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det är inte självklart för alla men utan systematik är det lätt hänt att man missar till exempel trafiksäkerhetsfrågor.
Ständigt pågående process
Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) bygger på att organisera, genomföra och följa upp arbetsmiljöarbetet på en arbetsplats. Praktiskt kan det innebära att lokaler och anläggningar undersöks och risker identifieras. Därefter analyseras och bedöms riskerna, varefter åtgärdsförslag och konkreta åtgärder föreslås. Det systematiska arbetsmiljöarbetet blir aldrig färdig utan rullar enligt principen ”undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp”. Detta kallas SAM-hjulet och utgör ett kretslopp: Efter ”följa upp” startar man alltså om med ”undersöka”.
Enligt Richard Wester finns det olika sätt att ta reda på och lära sig mer om systematiskt arbetsmiljöarbete. Bland annat via instruktiva filmer på YouTube.
– Man hittar också lathundar och checklistor på Arbetsmiljöverkets webbplats.
Krav genom upphandling
För organisationer som upphandlar transporttjänster är det en god idé att ställa krav på systematiskt arbetsmiljöarbete i upphandlingsunderlagen, menar han.
– Det kan förhindra att oseriösa företag vinner upphandlingar och att facket tvingas lägga skyddsombudsstopp mot upphandlade aktörer som inte tar arbetsmiljöansvar. Och så bidrar det förstås till en bättre arbetsmiljö.
Enligt statistik från Trafikverket omkom 65 personer i arbetsrelaterade trafikolyckor i Sverige under 2024. Det är nästan en tredjedel av de totalt 210 omkomna i trafikolyckor detta år. Av de dödade i arbetsrelaterade olyckor var 15 anställda och 50 andra trafikanter som var involverade i olyckor där en anställd varit förare.
Text: Johan Granath
Fakta:
• SAM (systematiskt arbetsmiljöarbete) är ett lagkrav, oavsett storlek på arbetsplats. Arbetsgivaren är ansvarig för att sådant arbete bedrivs.
• Risker ska identifieras och åtgärdas enligt en åtgärdsplan.
• Åtgärder kan till exempel handla om skyddsanordningar, utrustning eller utbildning.
• En gång om året ska arbetsmiljöarbetet följas upp av arbetsgivaren.