2022-12-23 Forskning

Trafikverket: ”Stora vinster med simulator”

Det kan finnas stora vinster med att använda simulatorer i både utbildning och på prov.
Det menar Rikard Granlund, biträdande chef Trafikverket Förarprov, som kommentar till den VTI-studie som visar att många som klarar körprovet tar för stora risker.

I studien fick 70 trafikskoleelever testa 16 olika riskscenerier i simulator dagarna före sitt körprov. Om en elev tog för stor risker i ett enda av dessa scenarier, till exempel körde för fort vid en stillastående buss, underkändes hen på testet. Eleverna var ovetande om sina testresultat vid uppkörningen.

Av de 41 elever som klarade körprovet visade sig 29 vara underkända på det tidigare gjorda simulatortestet. Enligt forskaren Birgitta Thorslund, som tillsammans med kollegan Helena Selander genomfört studien, innebär det att de borde underkänts även på körprovet, om en scenario-situation hade uppstått under körprovet. De menar därmed också att provet inte räcker till för att fånga upp riskbeteende. Inte heller förmår det täcka alla delar och har karaktären av ett stickprov.

Enligt Rikard Granlund är man inom Trafikverket medvetna om att dagens körprov inte är heltäckande.
– Vi jobbar utifrån kursplan och är medvetna om att provet inte fångar allt. Långt ifrån alla får under provet till exempel köra i mörker, göra omkörningGranlund_1.jpg eller köra motorväg.
Han menar dessutom att bland annat olika vägars olika trafikintensitet
innebär att förutsättningarna för varje elev och prov aldrig kan bli helt jämförbara. Men med hjälp av simulatorer kan en möjlighet uppenbara sig för att åtminstone delvis kompensera för sådant som innebär olika förutsättningar, både i utbildningen och på provet.

En sådan kompensation skulle kunna vara att ett simulatortest blir en del av examination. Men det får framtiden utvisa, enligt Rikard Granlund.
– Vi är finansiärer och initiativtagare till den här studien och väldigt intresserade av vad som kan förbättras, ytterst för ökad trafiksäkerhet, vilket är vårt övergripande mål.
Han fortsätter:
– Men om det här ska bli del av prov eller utbildning - eller både och - kan jag inte säga idag. Det här är ännu på forskningsstadiet men kommer troligen att ge väldigt intressanta resultat.

Trafikverket har inget utpekat uppdrag som säger att simulatoranvändning ska bli en del av utbildning eller exempelvis riskscreening inför körprov.
– Samtidigt genomför vi inte det här bara för att. Om vi kan se en tydlig nytta med simulatorer så ska de användas på något sätt. I dagsläget kan jag dock inte säga något om exakt hur, det är en lång process om vi ska dit.

Den forskning som redan genomförts kommer de närmaste åren att byggas på. Framför allt genom att en doktorand, kopplad till Linköpings universitet, fortsätter med bland annat metodutveckling och utveckling av riskscenarier under fem år. Trafikverket finansierar doktoranden som också ska knyta kontakter och involvera några av de stora kommersiella simulatorutvecklarna, till exempel Tenstar och Skilster. Det hittills gjorda testet, med de 70 trafikskoleeleverna, genomfördes i en av VTI:s egenutvecklade simulatorer.

Doktoranden ska även titta på vilka ändringar som kan krävas i gällande lag och övriga regelverk för att få in simulatorer i examination och utbildning. Hen ska dessutom ta fram en kunskapsöversikt om hur simulatorer används i andra länders trafikutbildning och examination.
Rikard Granlund är positivt inställd till användning av simulatorer i trafikutbildningen.
– Det gör stor nytta för mängdträning och bidrar till kostnadseffektivt, liksom en lägre miljö- och klimatpåverkan.

Text: Johan Granath Foto: Staffan Gustavsson