Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
De illegala eller falska trafikskolornas huvudmålgrupp är människor som är nya i Sverige.
– Man har siktet inställt på individer som behöver körkortet för att komma in på arbetsmarknaden, konstaterar Madelene Gripenklinga, brottsförebyggande specialist på EBM.
Flera åtgärder har under de senaste åren vidtagits för att komma åt problemen med illegala ”utbildare”, men verksamheten fortlever ändå.
– Problemen eskalerar dessutom, säger Madelene Gripenklinga. Uppläggen blir mer och mer avancerade. Det är bland annat därför vi har beslutat om de nya insatserna i vår aktivitetsplan för det brottsförebyggande arbetet som ska genomföras under 2022.
Informationsbladet som EBM ligger bakom ska förklara skillnaderna mellan den lagliga trafikskolan och den olagliga, vad som är kännetecknande för dem båda. Det ska framgå att du som går till en illegal trafikskola riskerar att få så bristfälliga kunskaper i bilkörning att du blir en trafikfara både för dig själv och andra.
– Det ska också framgå att legala trafikskolor i Sverige inte finns i privata lägenheter utan att det handlar om företag som tydligt skyltar med sin verksamhet, och att du när du betalar för dina lektioner har rätt att få kvitto. Vi vill också berätta om vilka konsekvenserna kan bli om du sitter bredvid en illegal utbildare och ni stoppas av polisen, då riskerar du att åka fast för olovlig körning, fortsätter Madelene Gripenklinga.
EBM:s insatser ligger rätt i tiden, påpekar hon. De går hand i hand med regeringens nya förslag om att skärpa straffen för dem som bedriver olaglig trafikskoleverksamhet med fängelse i upp till två år. Regeringen vill även att det ska vara möjligt att stänga av fuskare från framtida körkortsprov och att den som övningskör ska vara skyldig att ha en identitetshandling med sig i bilen. https://www.str.se/mittitrafiken/artikelarkiv/tomas-eneroth-ytterligare-atgarder-mot-falska-trafikskolor/
I en tidigare lagrådsremiss har regeringen dessutom aviserat att den vill skärpa straffet för olovlig körning, bland annat genom att införa ett oaktsamhetsansvar som innebär att det ställs ökade krav på den enskilde att ta reda på om hen verkligen har rätt att köra det aktuella fordonet eller inte.
EBM har också inlett ett samarbete med Polismyndigheten som går ut på att se till att fler poliser får mer kunskap om hur den illegala trafikskoleverksamheten fungerar.
– Tidigare har sådan utbildning varit tillgänglig för poliser i till exempel Södertälje och i Blekinge, men nu handlar det om ett projekt som omfattar hela landet.
Madelene Gripenklinga samordnar de ovan beskrivna nya insatserna i samarbete med samverkansgruppen mot illegal förarutbildning. Utöver EBM finns det i den representanter från Skatteverket, Transportstyrelsen och Trafikverket.
– Effekterna av allt arbete ser vi kanske inte förrän om ett eller två år, men det är ytterligare några steg i rätt riktning, avslutar hon.
Text: Catarina Gisby Foto: Staffan Gustavsson