Länkar till våra övriga sidor:
Visa alla nyheter

Information om förra veckans driftavbrott

2017-10-16

Under onsdagen 11 oktober slutade STR Service AB:s system att fungera. Ett felaktigt aktiverat brandlarm ledde till att våra hårddiskar skadades i det datacenter i Malmö där våra huvudservrar finns. I den här artikeln reder vi ut det som egentligen hände.

 

Driftavbrottet i förra veckan varade mellan onsdag strax efter lunchtid fram till torsdagskvällen. Under driftavbrottet låg mer eller mindre alla system nere. Både STR:s hemsidor och aSTRa Web med Elevcentralen var otillgängliga. Såväl trafikskolor som elever drabbades därmed av driftavbrottet.

 

Ett felaktigt aktiverat brandlarm hos vår datacentersleverantör ledde till att brandsläckningsgas utlystes, vilket gjorde att flera hårddiskar skadades och fick ersättas av nya. För närvarande är det inte känt varför brandlarmet aktiverades – men leverantören undersöker felkällan för att säkerställa att det inte inträffar igen. 

 
Under driftavbrottet gick STR Service AB ut med kontinuerliga uppdateringar till trafikskolorna genom de system som fungerade – till exempel via nyhetsbrev och SMS-utskick.


– Vi har fått positiv återkoppling på hur vi har informerat under driftavbrottet, vilket var en utmaning med tanke på att så många av våra kanaler låg nere, säger Patrik Jönsson, IT-chef på STR Service AB, och tillägger:


– Vi beklagar verkligen det inträffade. Men vi gjorde allt vi kunde för att lösa det så snabbt som möjligt utan att drabbas av dataförluster.


Under torsdagskvällen fungerade systemen återigen efter att nya hårddiskar installerats och information börjat läsas in från backuper i både Helsingborg och Landskrona. Ingen data gick förlorad vad gäller aSTRa Web med Elevcentralen och våra hemsidor.


Vi vill rikta ett stort tack till våra partners Dimac Hosting, Alliero och AddPro som visat att de är ett mycket starkt stöd när det väl gäller.

Kategorier: Övrigt Teknik aSTRa
Navigera bland nyheterna
Läs mer »