Möt och förstå dina elever med olika behov - Steg 1
Vill du bli ännu bättre på att möta och förstå dina elever med olika behov? Det kan handla om inlärningssvårigheter, bristande språkkunskaper eller andra funktionsvariationer.
Du erbjuds de grundläggande kunskaperna som krävs för att agera intygsgivare och ansöka om anpassat prov på Trafikverket.
Du kommer också få tips och tankar på hur gör du som trafiklärare och/eller receptionist för att anpassa din undervisning efter elevens behov och hur gör du när du ansöker om ett anpassat prov?
Du kommer få information om både pedagogiska tips men även kunskap om hur trafikverkets muntliga prov ser ut och genomförs.
Kursen är indelad i tre delar:
1. e-learning (innan kurstillfället, inloggning till kursrummet kommer ca 2 veckor innan kursstart).
2. två dagars digital kurs
3. uppföljning via webbinarium med kursledarna (1,5 timme)
Du möter kanske dagligen elever med NPF (neuropsykiatriska funktionsvariationer) och/eller andra inlärningssvårigheter av olika anledningar. Det kan till exempel handla om läs- och skrivsvårigheter, ADHD, Asperger eller språksvårigheter. Vill du utveckla din kunskap och bemötande till dessa elever när de kommer till din trafikskola så är detta kursen för dig.
Kursens syfte och mål är att öka medvetenheten hos STR:s medlemsföretag och dess anställda kring denna målgrupp och att de som arbetar med dessa elever ska få ökad trygghet i sitt arbete, en djupare förståelse för problematiken och bli stärkt i sin roll att möta elever med olika behov.
Deltagaren får med sig olika verktyg för att bättre kunna tillgodose elevers olika behov.
Ett mål är att du efter kursen kan bli intygsgivare för att ansöka om anpassat prov hos Trafikverket.
Ur kursinnehållet:
Grundläggande kunskaper om funktionsvariationer
Hur agerar jag som trafiklärare och/eller receptionist?
Vad är anpassat prov?
Hur gör jag för att ansöka om förlängt eller muntligt prov på Trafikverket?
Anpassad undervisning
Erfarenhetsutbyte
Första dagen på kursen fokuserar vi på vad ett anpassat prov är och hur det kan se ut. Vi går också igenom hur man bistår en elev med en ansökan till anpassat prov. Du får även själv uppleva hur man utför de tester du kan behöva genomföra med dina kunder för att ha underlag att ansöka om anpassat prov.
Andra dagen går vi in lite djupare på de vanligaste diagnoserna som vi möter på våra trafikskolor. Vi kommer i samband med det även att jobba med olika pedagogiska tips som du som lärare kan ta med dig. För dig som är receptionist får du med dig hjälp i ditt sätt att möta kunden när de kommer in till dig.
OBS! Det är viktigt att du förbereder dig genom att genomföra den e-learning du blir inbjuden till innan kursen. Glöm inte heller det uppföljande webbinariumet tillsammans med kursledarna och de andra kursdeltagarna.
---------------------------------------------
För att undvika tekniska diskussioner under mötet är det bra om vi alla är förberedda. Läs gärna igenom instruktionerna om vilken utrustning du bör ha och hur du säkrar upp att du har senaste versionen av Zoom. Likaså vill vi gärna att du skriver in ditt namn och vilket företag du tillhör enligt en mall.
Förberedelser inför videomöte i ZOOM >>
Denna kurs genomförs digitalt men har du önskemål om en fysisk kurs på din skola eller om ni är någora skolor som går ihop så kan vi arrangera det också. Då kommer kursledaren ut till er och genomför kursen på plats. Kontakta STR och skicka en förfrågan om detta.
Ett fel inträffade vid bokningen. Vänligen försök om en stund igen.
Med vänlig hälsning STR Service AB
Målgrupp:
Kursen vänder sig till trafiklärare, utbildningsledare samt övrig personal på trafikskolan som möter elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) och/ eller olika inlärningssvårigheter.
Behörighetskrav:
STR medlemsföretag och dess anställda.
Reservation:
Först till kvarn gäller. Anmälan är bindande. Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen av orsaker som t.ex. sjukdom eller om inte tillräckligt deltagarantal uppnås.
Vid avbeställning senare än en vecka före kursstart debiteras halv kursavgift, om deltagaren inte kan åberopa punkten 3 d i STR:s praxis angående ersättning och återbetalning av avbeställning med mera.