Region Väst

Nedan kan du läsa mer om de personer som kandiderar i Region Väst i regionrådsvalet 2023.

Valen i din region skall utse ett regionråd (mandattid: 3 år) och en suppleant (mandattid: 3 år). Valberedningen tolkar valresultatet när valet är avslutat och har en dialog med alla inblandade kandidater i varje region innan resultatet presenteras på STR.se.

Du röstar för att godkänna valberedningens förslag för de platser där bara en kandiderar.

 
Kjell Glans
Kandiderar till regionråd

Hej.

Jag kandiderar som regionråd i Väst. Mina intressen på sommaren är segling och golf. På vintern föredrar jag skidåkning, både utför och på längden. Spelar även bridge som fungerar i alla väder.

Jag driver Kjells Trafikskola i Stenungsund och DittKörkort i Kungälv, med totalt 13st kollegor. Vi utbildar på AM, B samt B96/BE och såklart även introduktion och Risk1. Själv håller jag mest på med kurser och AM-utbildning som jag brinner lite extra för. Att vi regionråd är utspridda i regionen tycker jag är en styrka, då vi sedan tidigare haft uppdrag i den gamla organisationen. Detta har gjort att vi tillsammans har ett stort kontaktnät inom Region Väst.

De senaste 3 åren har det hänt mycket inom STR. En oro kring ordförandeposten som nu är löst på ett bra sätt, nytt affärssystem OPTIMA med ny affärsmodell som det diskuteras mycket kring, arbete med att förändra regionernas uppdelning och regionrådens arbetsuppdrag. Alla dessa frågor känner jag mycket för, kanske den viktigaste i närtid är arbetet kring regionernas uppdelning som har en uppgift, att föra oss medlemmar närmare varandra.

Hoppas att vi träffas på de AW som planeras av regionråd under sen höst, tidig vinter

Väl mött/ Kjell Glans


 
Annah Ahlbäck
Kandiderar till regionråd och suppleant

Hej! Jag heter Annah Ahlbäck, är 39 år gammal och bor på en liten gård utanför Halmstad med man, barn och två katter. På fritiden pysslar jag med gården, målar akvarell och sitter med i styrelsen i en ryttarförening. Jag har ett förflutet i hästvärlden, men håller mig på marken för tillfället och nöjer mig med att heja fram mina ryttarkamrater. 

Jag har jobbat i trafikskolebranchen sedan 2009, och driver idag Ahlbäcks Trafikskola i Halmstad tillsammans med min bror. Vi är för tillfället 13 anställda och utbildar på AM, B, B96 och BE. Jag var tidigare engagerad i STR Halland och satt som kassör i styrelsen där. 

Jag brinner för förarutbildning och företagsutveckling, och har senaste åren jobbat otroligt mycket för att förändra och förbättra organisation, struktur och långsiktighet i mitt eget företag. Jag tror att arbetet med att förbättra och spetsa till våra företag är vägen framåt. Ett välmående företag med långsiktigt tänk skapar möjlighet att bli riktigt vasst i kärnverksamheten - att utbilda framtidens förare. Jag tror att det viktigaste som finns är att vara rädd om sin personal, försöka få varje person att utvecklas och att försöka skapa en så god arbetsmiljö som möjligt. 

Och vad kan jag bidra med i STR då? Jag har stor arbetskapacitet och drivkraft, många idéer och får saker att hända. Jag skulle vilja att framtidens STR blir bättre på att engagera sina medlemmar för att öka gemenskap och sammanhållning, och detta är något jag vill arbeta för. 


 
Åsa Oresten
Kandiderar till suppleant

Jag är 47 år och bor på Smögen. 26 år i yrket nu och jag trivs jättebra. Redan innan jag hade körkort intresserade jag mig för trafiksäkerhet. När Ntf tog hjälp av elever på gymnasieskolorna under kampanjen "Don't drink and drive", var jag en av dem. Ordning och reda, rätt och riktigt har alltid varit viktigt för mig. En avstickare i fyra år inom Försvarsmakten som motorinstruktör och lärare på Motorskolan blev det. Nyttigt att prova på prövarrollen, tunga fordon och att utbilda framtida utbildare inom branschen m.m. Det var dock skönt att komma tillbaka till trafikskolan igen. Då tog jag över min fars verksamhet (Sotenäs trafikskola) som har sitt säte i Lysekil men verksam i två kommuner. Jag var sekreterare i STR Bohuslän när det begav sig, ett givande arbete tycker jag. Jag vill att STR ska forsätta att på bästa sätt tillvarata medlemmarnas gemensamma intressen. Stor som liten trafikskola måste lyssnas på. Viktiga frågor inom branschen anser jag är lönsamheten, trafiksäkerhetsarbetet, men också att slopa villkor automat. 

Möjligheten att träffa kollegor på förläsningar, kurser och utvecklande möten är en av bästa sakerna med STR. Vi har fantastiska människor där med mycket erfarenheter och kunskaper att dela med sig av.