2021-02-17

Kollegorna hjälper branschen möta framtidens B-utbildning

Förutsättningarna för framtidens körkortsutbildning förändras i snabb takt och likaså behovet att ha tillgång till både utvecklad pedagogik och få ekonomisk lönsamhet. STR startade därför upp Projekt B – med fokus på just behörighet B. Här får du en chans att få en bättre bild av vilka som ingår i projektet och vad syftet är.

Att sitta med på ett av Projekt B:s projektmöten är en upplevelse. Att diskutera framtid och våga tänka utanför den där berömda boxen är vissa dagar lätt, andra dagar svårare. Men att det är ett ansvar man vill vara med och axla och bidra kring – det verkar gruppen vara överens om.

-Pia-Söderlund_150x200.jpgJa, alla är här av den anledningen, men tanken är inte att alla i den här gruppen jämt ska vara överens. Tvärtom har vi verkligen försökt få med olika personligheter för att skapa dynamik i gruppen som påverkar arbetssättet. Vi kan inte bara ha ett gäng idésprutor utan behöver även den eftertänksamma, den analytiska och den ifrågasättande. Alla är lika viktiga, säger Pia Söderlund, som är projektledare och även verksamhetsansvarig för bil inom STR Service AB.

Fokus B-utbildning

Utöver Pia Söderlund deltar även STR:s ordförande Mattias Glemfors i gruppen. När det gäller resten av gänget skiljer det sig åt vad man jobbar med och även var man befinner sig rent geografiskt i landet, men alla i gruppen jobbar med behörighet B eftersom det är projektets fokus.Mattias Glemfors__150x200.jpg

-B-utbildningen är ett av förbundets prioriterade fokusområden som STR Service fått i uppdrag att jobba kring. B-utbildningen är viktig eftersom den stora delen av medlemsföretagen utbildar på B, det är till stor del grunden för nästan all förarutbildning.

Möta en annorlunda framtid

Som trafikutbildare lever man i en tid av förändring, inte minst när det gäller teknik och miljö. Tanken med Projekt B är att det ska hjälpa medlemmarna att möta framtidens utbildning, som utan tvekan kommer att se annorlunda ut mot idag.

-Inte minst har behovet av digitalisering blivit väldigt tydlig under det senaste året där pandemin skyndat på det hela och tvingat oss in i en förändring. Vi tror att vi inom de närmsta åren kommer tvingas in i en liknande förändring när det gäller att välja mer miljöanpassade fordon och drivmedel – och då behöver det finnas en plan och ett stöd för detta, säger Pia Söderlund.

Vad tror deltagarna de kan bidra med i Projekt B?

 

Maria Stenman, Lycksele
Jag känner en stor glädje och inspiration att få vara med och utveckla vår bransch. Jag brinner mycket för de elever vi möter som har svårigheter på olika sätt. Jag tror att jag kan bidra med att öka kunskapen hos i vår bransch men också att utveckla utbildningen hos våra medlemsföretag så att vi bättre kan möta dessa individer på ett bra sätt.
Andreas Nyman, Katrineholm
Jag är en inlyssnande och envis lagspelare som brinner för människors välmående. Trafikskolor måste ha råd att må bra, det är en stor drivkraft hos mig. Jag vågar ofta ta idéer till praktiska lösningar och har inga problem att dela med mig.
Helen Lindh, Timrå
Jag har arbetat med trafiklärarutbildningen i över tio år och vill genom projektet försöka skapa bättre förutsättningar för framtidens trafiklärare genom ökat informationsutbyte mellan förbundet, studerande, utbildningar, LIA skolor och myndigheter.
Markus Andersson, Karlskrona
Teknikutvecklingen i samhället accelererar och vi som bransch behöver ligga i framkant. Ett modernt, intuitivt affärssystem och tilltalande lärprodukter av hög kvalitet är något som vi jag vill vara med och utforska och utveckla så att trafikutbildare kan fortsätta att leverera intressanta produkter och tjänster till morgondagens körkortstagare.
Unni Melchersson, Norrköping
Jag haft många olika roller inom vår bransch, det gör att jag ser möjligheter där andra inte gör det och delar gärna med mig av den kunskapen. Jag tror även att jag är en entusiastisk person som inspirerar andra i sin egen utveckling.
Viktor Nyberg, Umeå
Jag har ett brinnande intresse över att förstå hur människan lär sig. Från hur neuroner kommunicerar till hur vi använder vårt språk för att förmedla kunskap - särskilt i digitala miljöer och spelbaserat lärande.

 

Läs mer om Projekt B

Du som medlem hittar mycket mer information om både Projekt B och annat medlemsstöd kopplat till B-utbildningen i Möts & Lär >>

Utvecklingen av B-utbildningen är ett fokusområde för STR och du kan läsa extern information om dels projektet och andra fokusområden under våra sidor "Vi jobbar för" >>

STR Medlem - vill du vara med och påverka och diskutera framtidens B-utbildning via Projekt B? Kontakta Pia Söderlund på pia.soderlund@str.se för mer information.