Webbläsaren Internet Explorer som du använder stöds inte av denna webbplatsen. Vänligen använd Google Chrome för bästa användarupplevelse.
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
STR har sedan 1986 en reklamationsnämnd dit en elev utan kostnad kan vända sig för att få en opartisk bedömning av klagomål gentemot en STR-ansluten trafikutbildare. Nämndens ärenden hanteras genom skriftväxling mellan klagande, nämnden och utbildningsföretaget.
Nämnden sammanträder 3-6 gånger per år och behandlar vanligtvis ärenden där anmälan till nämnden kommit in senast inom ett år från det att utbildaren avvisat elevens krav, dock senast inom tre år från det att utbildningen avslutades, se reglemente.
Reglemente för STR:s reklamationsnämnd
Är du som elev missnöjd, ska du först försöka komma överens med ansvarig på utbildningsföretaget inom skälig tid. Om det inte går, kan du kontakta STR:s konsumentinformation via e-post info@str.se eller skriftligen vända dig till nedanstående adress.
Anmälan till STR:s reklamationsnämnd
Anmälan till nämnden ska ha kommit in senast inom ett år från det att utbildaren avvisat elevens krav, dock senast inom tre år från det att utbildningen avslutades, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Om klagomålet grundas på att utbildaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder gäller i stället en tid om tio år.
Ladda ner blanketten nedan och fyll i uppgifterna samt skriv en kort redogörelse över bakgrunden till ditt reklamationsärende, ersättningskrav samt på vilket sätt utbildaren är medveten om klagomålet. Observera att utbildningsföretaget måste vara ansluten till STR.
Blankett och redogörelse skickas till nedanstående adress för registrering.
STR:s reklamationsnämnd
Järvgatan 4
261 44 Landskrona
eller via info@str.se
Det finns en hel del konsumenträttsliga regler av skiftande karaktär. Vissa regler syftar till att skydda konsumenten i det enskilda fallet (civilrättsliga regler) och vissa syftar till att skydda konsumenterna som ett kollektiv (marknadsrättsliga regler). Gemensamt för dessa konsumenträttsliga regler är att de är tvingande till konsumentens förmån. Reglerna kan alltså inte avtalas bort.
STR har tagit fram en broschyr med praxis för ersättning och återbetalning vid avbeställning m m. Denna praxis är framarbetad av juridisk sakkunnig och fastställt av fullmäktige 2010-05-28. Ladda ner den nedan och ta del av innehållet.
I övriga dokumenten får du mer information om regler kring avtal, avbeställningar samt information gällande presentkort och tillgodokvitto.
STR:s praxis angående ersättning och återbetalning vid avbeställning m m
STR SERVICE AB
Järvgatan 4, 261 44 LANDSKRONA
0418-401000
info@str.se
Kontakta oss
Presskontakter
Vi använder oss av cookies för att ge dig en bättre upplevelse av STR's webb... LÄS MER OM COOKIES