2021-06-16

STR lanserar nytt hjälpcenter

Nu rullar STR ut ett nytt, digitalt hjälpcenter. Hjälpcentrat kommer i första hand att innehålla stöd, hjälp och tips gällande aSTRa WEB och är ett sätt att öka transparensen, tillgängligheten och sökbarheten.

Därmed är det nu lättare för dig som användare att hitta svaren och hjälpen du letar efter. Bland annat är hjälpcentrat till viss del integrerat inne i aSTRa WEB så att du kan hitta hjälpen när du verkligen behöver den.

STR Hjälpcenter, som du hittar via adressen support.str.se eller genom att klicka här, innehåller i den första fasen stöd kopplat till aSTRa WEB. Det stödmaterial som redan finns inne i STR Möts & Lär gällande aSTRa WEB har arbetats om, styckats upp, kompletterats och gjorts sökbart inne i det nya hjälpcentrat.

Genom ett dedikerat hjälpcenter är förhoppningen att öka såväl transparens som tillgänglighet. Du som användare har lättare att söka upp det du behöver hjälp med. Och tack vare att stödmaterialet styckats upp i specifika artiklar blir det smidigare och snabbare att hitta just det du söker efter.

Mer innehåll kommer successivt att flyttas in i STR Hjälpcenter som på sikt är tänkt att rymma mer än just stöd kopplat till aSTRa WEB. Vi kommer kontinuerligt att informera dig i takt med att hjälpcentrat utvecklas vidare med ytterligare innehåll och funktionalitet.

Nedan listar vi några av funktionerna, och möjligheterna, i det nya hjälpcentrat.

hjalpcenter_astra_1200x650px.jpg

1 Hjälp inne i aSTRa WEB

När du är inne i aSTRa WEB hittar du numera en liten bubbla längst ner till höger på skärmen där det står "Hjälp". Klickar du på den får du upp en meny där du kan söka på innehåll som ligger inne i STR Hjälpcenter. Därmed kan du förhoppningsvis hitta svaret på det du behöver hjälp med utan att behöva lämna systemet. I annat fall kan du smidigt klicka dig vidare och landa på hjälpcentrats webbplats för att hitta mer information. 


hjalpcenter_chatt_1200x650px.jpg

2 Artiklar för bättre sökbarhet

Du kan självklart söka dig till svaren du behöver. Inne i STR Hjälpcenter är allt innehåll utbrutet i enskilda artiklar som är sökbara och behandlar olika funktioner specifikt. På startsidan för STR Hjälpcenter, som du hittar genom att klicka här, kan du välja ämne och område genom olika klossar. Eller så använder du dig av sökfunktionen för att hitta rätt.


hjalpcenter_kontakt_1200x650px.jpg

3 Flera sätt att ta kontakt

STR Hjälpcenter bemannas av helpdesk. Naturligtvis är det fortfarande möjligt att ringa eller maila för att komma i kontakt med helpdesk. Men nu kan du även använda dig av ett formulär för att registrera ett ärende (se bilden ovan). Efter att du skickat iväg ditt ärende som rör aSTRa WEB skapas ett konto för dig inne på hjälpcentrat där du ser och kan följa alla ärenden som du skapar.

Om medarbetarna är tillgängliga kan du även chatta med dem direkt inne i hjälpcentrat om du behöver hjälp med någonting. Chattmöjlighet är även påslagen inne i aSTRa WEB genom den hjälpbubbla som vi beskrev under förra punkten. Om chatten inte är tillgänglig kan du skicka iväg din fråga som ett ärende så ser helpdesk till att svara dig när de har möjlighet.


Vi återkommer framöver med mer information om STR Hjälpcenter vad gäller både innehåll och funktioner. Värt att tänka på är att det stödmaterial som redan finns inne i STR Möts & Lär gällande aSTRa WEB under en övergångsperiod kommer att ligga kvar även där.

Synpunkter eller önskemål?

Har du synpunkter eller önskemål gällande STR Hjälpcenter?
Skriv ett mail till helpdesk@str.se eller använd dig av funktionerna inne i hjälpcentrat för att göra din röst hörd. Dina tankar är värdefulla för oss i arbetet att utveckla hjälpcentrat vidare!