Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
STR och de övriga trafikutbildarorganisationerna i Norden har skrivit ett gemensamt brev till EU-kommissionens ansvarige när det gäller trafiksäkerhets- och hållbarhetsfrågor, Matthew Baldwin. Budskapet är ”avskaffa villkor automat”. | ![]() |
NTU består av STR och STR:s systerorganisationer i Norge, Danmark, Finland och Island. Ordförandeskapet vandrar från land till land. Sverige och STR innehar det för tillfället.
I brevet till Matthew Baldwin understryker NTU:s medlemmar att det är dags att fasa ut villkor automat. Tyskland nämns som ett föregångsland i frågan. Där har man bestämt, vilket Mitt i Trafiken har rapporterat om tidigare, att villkorade B-körkort sedan den 1 april i år kan uppgraderas till ”vanliga” körkort (det vill säga, körkortsinnehavaren får lov att köra manuellt växlade fordon) om tio kompletterande lektioner tas på en trafikskola och ett nytt körprov därefter avläggs, även det på en trafikskola.
Motsvarigheten till Trafikverket i Tyskland är överhuvudtaget inte inblandat i den här proceduren.
Man kan säga att Tyskland har kringgått EU:s körkortsdirektiv. Det är inte något som NTU:s medlemmar förespråkar i sitt brev till Matthew Baldwin, de har i stället siktet inställt på att körkortsdirektivet behöver förändras.
NTU vill att kod 78 (den formella beteckningen för villkor automat) avskaffas med det snaraste, framför allt med hänvisning till klimatskäl.
NTU menar att familjer i Norden ofta behåller – och till och med köper – äldre, manuellt växlade fordon enbart för att deras barn ska kunna mängdträna hemma med en bil som har växelspak. Ett körkort för manuellt växlad personbil anses av många vara ett ”riktigt” körkort medan ett körkort för automatväxlat fordon, som ju är begränsat, har en lägre status. Att det är på det här viset tvingar i sin tur trafikskolorna att utbilda på äldre – och mindre miljövänliga – fordon, hävdar NTU.
Om reglerna ändras är vi övertygade om att vi kommer att få se fler miljövänligare bilar, skriver den nordiska trafikskoleunionen till Matthew Baldwin. Och tillägger: Detta är extremt viktigt med tanke på de utmaningar vi står inför i och med att de klimatrelaterade problemen ökar.
Text: Catarina Gisby Foto: Staffan Gustavsson