2022-10-03 Utbildning

”Alltför oerfarna bakom ratten när polisen rycker ut”

VTI har genomfört en studie om polisers inblandning i olyckor under utryckningskörning. Ett par slutsatser är att förarna är oerfarna och i behov av mer och kontinuerlig utbildning i utryckningskörning.

Studiens syfte är att öka de små kunskaper som finns om olyckor där utryckningskörande poliser är inblandade. Forskarna söker svar på frågor som: Vilken typ av olyckor handlar det om, vad kännetecknar förarna som är inblandade och vilken roll har den mänskliga faktorn? Svaren har de bland annat hittat i data från Kammarkollegiet och från Polismyndigheten. Men även genom en enkätstudie med poliser i yttre tjänst och en intervjustudie med poliser som varit inblandade i olyckor.

Forskarna, Henriette Wallén Warner, Gunilla Björklund och Per Henriksson, rekommenderar några olika åtgärder. Bland annat att Polismyndigheten ser över kraven på utbildningen till utryckningsförare, liksom kontinuiteten på fort- och vidareutbildning i sådan körning. Även vikten av mentorer betonas.

Forskarna rekommenderar bland annat att Polismyndigheten ser över kraven på utbildningen till utryckningsförare.  

– Att man ser över möjligheten att införa mentorer samt formella krav på erfarenhet av bilkörning innan nyutexaminerade poliser tillåts köra utryckning är extra viktigt då det för tillfället pågår en generationsväxling med många nyutexaminerade poliser i yttre tjänst, säger Henriette Wallén Warner i ett pressmeddelande.

Studien visar att den vanligaste olyckan som drabbar poliser under utryckning är olyckor vid förföljande, det vill säga polisen jag flyende fordon. Där är den vanligaste varianten prejningsolyckor, följda av singel- och kollisionsolyckor. Antalet arbetsskador under utryckning ligger på i snitt 57 stycken per år.

Enkäten baserar sig på svar från 386 poliser i yttre tjänst och visar att var 10:e polis varit inblandad i minst en olycka som ledde till personskada eller stora materiella skador. I de fall där det finns en motpart handlar det så gott som alltid om en förare av personbil eller lätt lastbil. De olycksdrabbade poliserna är relativt unga, i genomsnitt 33 år och hade tjänstgjort i fem år.

Intervjustudien baserar sig visserligen på bara sex poliser och sju olyckor. Forskarna varnar därför för långgående slutsatser men menar att mycket pekar på att bristande erfarenhet har betydelse vid utryckningskörning. På grund av pågående generationsskifte inom polisen arbetar oerfarna poliser ofta tillsammans, vilket anses kunna bidra till ökad risk för trafikincidenter.

Text: Johan Granath
Foto: Shutterstock