Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
STR:s förbundsordförande Benny Gunnarsson sade för en tid sedan i Mittitrafiken.se att många trafikskoleföretag sannolikt kan tvingas höja sina priser.
”Jag tror att det blir ett måste för många att ta mer betalt, annars klarar de sig inte.”, sade han.
Hur har det då blivit? Har trafikskolorna höjt sina priser? Och hur hanterar de situationen? Mitt i Trafiken har frågat några i branschen om läget.
Marina Eriksson äger Nolaskogs trafikskola i Örnsköldsvik och är lärare på skolan.
Petra Berggren, Anpassarna Körkort AB, Hedemora.
Niklas Lundh, Niklas Trafikskola AB i Älmhult.
På Jannes Trafikskola i Haparanda och Kalix har man höjt B-lektionspriset med 50 kronor.
– Den 1 februari höjde vi, eftersom alla våra omkostnader gått upp ganska mycket och det fanns risk för ytterligare ökningar, säger Janne Grundström som äger trafikskolan och är en av lärarna.
Företaget har sju bilar, varav två hybrider och övriga är manuellt växlade dieslar eller bensindrivna. På samma sätt som i Örnsköldsvik beskriver Janne Grundström en stor efterfrågan på manuellt körkort.
– 80-90 procent av eleverna vill ta manuellt men personligen går jag gärna över till elbil, bara villkor automat försvinner. Framför allt för klimatet men även för lönsamheten och att det är svårt med bilar. Vi behöver fyrhjulsdrivet men manuellt växlade fyrhjulsdrivna är nästan omöjliga att få tag på. Jag köpte nyligen de två sista exemplaren som Volvo tillverkade.
Janne Grundström är inte främmande för fler prishöjningar.
– Om våra omkostnader fortsätter att öka så måste vi nog höja igen, vi har inget val.
Text: Catarina Gisby, Johan Granath Foto: Privat