2022-04-06 Driva trafikskola

Flera trafikskolor har höjt priset

Den som varit på macken på sistone vet att diesel- och bensinpriserna skjuter i höjden. Eftersom flertalet av trafikskolornas bilar går på dessa bränslen innebär prishöjningarna utmaningar för många i branschen.

STR:s förbundsordförande Benny Gunnarsson sade för en tid sedan i Mittitrafiken.se att många trafikskoleföretag sannolikt kan tvingas höja sina priser.
”Jag tror att det blir ett måste för många att ta mer betalt, annars klarar de sig inte.”, sade han.
Hur har det då blivit? Har trafikskolorna höjt sina priser? Och hur hanterar de situationen? Mitt i Trafiken har frågat några i branschen om läget.

Marina Eriksson äger Nolaskogs trafikskola i Örnsköldsvik och är lärare på skolan.

– Vi har inte gjort någon höjning i närtid och vi har legat lågt under pandemin. Däremot höjde vi priset, som vi brukar, vid årsskiftet. Nu ligger priset på is och vi får se hur det blir, säger hon. Trafikskolans övningsbilar går på bensin och diesel men det finns också en elbil. I Örnsköldsvik finns enligt Marina Eriksson ingen möjlighet att köra på biogas. Dessutom är efterfrågan fortfarande stor på manuellt körkort, vilket håller skolan kvar vid bensin och diesel. – Det här är ju Norrland och många vill fortfarande ha manuellt körkort. Efterfrågan på automat ökar men långt ifrån så mycket att vi bara skulle kunna köra det. Om villkor automat försvann däremot så skulle det göra jätteskillnad. Hon ser en risk att behöva höja priset. – Det är inget vi önskar men alternativen är få. Vi har inga utgifter som vi kan skära i eller ta bort. En ambition är att köra fler grupplektioner, vilket har många fördelar, bland annat lite större ekonomiska marginaler. Men det löser inte situationen, så det finns en risk att vi måste höja priset.

Petra Berggren, Anpassarna Körkort AB, Hedemora.

– Vi höjde priset den förste januari i år efter att i många år haft samma pris. Vi väckte frågan om att höja ytterligare, men vår ekonom sa nej. Påverkan skulle ändå bli marginell. Nu biter vi ihop och avvaktar utvecklingen. Om prisläget kvarstår får vi ta ett nytt beslut. Vi har också prisökningar på el och uppvärmning, och priserna på mat för vår trafikskolas internatboende har också stigit.

Niklas Lundh, Niklas Trafikskola AB i Älmhult.

– Vi har gjort en prisjustering på grund av det ökade bränslepriset. Den trädde i kraft den förste april. Vi är en liten trafikskola med tre lärare. Vi har två bensinbilar och två elbilar och försöker köra elbil så mycket vi kan när vi utbildar. Vi har otroligt mycket utbildning på automat.

På Jannes Trafikskola i Haparanda och Kalix har man höjt B-lektionspriset med 50 kronor.
– Den 1 februari höjde vi, eftersom alla våra omkostnader gått upp ganska mycket och det fanns risk för ytterligare ökningar, säger Janne Grundström som äger trafikskolan och är en av lärarna.
Företaget har sju bilar, varav två hybrider och övriga är manuellt växlade dieslar eller bensindrivna. På samma sätt som i Örnsköldsvik beskriver Janne Grundström en stor efterfrågan på manuellt körkort.

– 80-90 procent av eleverna vill ta manuellt men personligen går jag gärna över till elbil, bara villkor automat försvinner. Framför allt för klimatet men även för lönsamheten och att det är svårt med bilar. Vi behöver fyrhjulsdrivet men manuellt växlade fyrhjulsdrivna är nästan omöjliga att få tag på. Jag köpte nyligen de två sista exemplaren som Volvo tillverkade.
Janne Grundström är inte främmande för fler prishöjningar.
– Om våra omkostnader fortsätter att öka så måste vi nog höja igen, vi har inget val.

Text: Catarina Gisby, Johan Granath  Foto: Privat