Webbläsaren Internet Explorer som du använder stöds inte av denna webbplatsen. Vänligen använd Google Chrome för bästa användarupplevelse.
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

I samband med trafikundervisning dyker ofta GDE-matrisen upp som ett användbart instrument. Men matrisen är komplicerad och behöver bli mer konkret och praktiskt användbar, menar forskare vid Linköpings universitet.
Det är de både forskarna Birgitta Thorslund och Lina Hertzberg, från Datavetenskapliga institutionen, IDA, vid Linköpings universitet, som tillsammans med språkvetaren Daniel Kjellander, också han från Linköpings universitet, vill förenkla och göra matrisen mer pedagogisk.

Lina Hertzberg och Birgitta Thorslund
Foto: Björn Johansson, IDA
– GDE-matrisen är lite för komplicerad och framför allt abstrakt för att användas i trafikundervisning, säger Birgitta Thorslund. Den är en matris, inte en modell och egentligen utvecklad av forskare för forskare.
Hon påpekar att det aktuella arbetet inte bygger på kritik mot matrisen, den fyller sin funktion och är mycket uppskattad internationellt, men kanske mer på forsknings- än på undervisningsnivå.
– Det finns en risk att skjuta över målet om den används rakt upp och ner i undervisning. Alla kan nog inte förstå och tolka vad som står i matrisen och därför behöver innehållet bli mer konkret, kanske med hjälp av exempel.
Pedagogiska möjligheter
Tanken är därför att Institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet ska inleda ett arbete med att göra matrisen mer lättanvänd och pedagogisk för både lärare och elever. Arbetet finansieras av Skyltfonden (Trafikverket). Birgitta Thorslund menar att det kan ha stor pedagogisk betydelse om det blir möjligt för lärare och elever att följa elevens utbildningsväg via matrisen.
– Det kan handla om att anpassa den för olika grupper. Vi tror att det finns mycket att göra för att förenkla matrisen som ett pedagogiskt verktyg, till exempel genom grafisk och digital utveckling. Det skulle bidra till att den blir mer konkret användbar i trafikundervisning och att kunna koppla ihop den med kursplanen.
Tanken är att det ska finnas ett utkast till en mer pedagogiskt användbar GDE-matris till sommaren 2026.
Text: Johan Granath
STR SERVICE AB
Järvgatan 4, 261 44 LANDSKRONA
0418-40 10 00
0418-40 10 50 (Helpdesk)
info@str.se
Kontakta oss
Presskontakter