2020-11-26 Driva trafikskola

¨Gäller att ta ansvar nu¨ Trafikskolorna fortsätter att coronaanpassa

Från den 24 november gäller nationellt skärpta coronarestriktioner där högst åtta personer får träffas. STR:s förbundsstyrelses hållning är att branschen ska ta ansvar och inte leta kryphål.
Mitt i Trafiken har pratat med tre trafikutbildningsföretag om det nya läget.

Johan Krekola, Krekolas Trafikskola i Eskilstuna

– Det är skönt att ha STR i ryggen och bra med den tydligheten. Alla måste ta ansvar nu, säger Johan Krekola på Krekolas Trafikskola i Eskilstuna.
Trafikskolan har sedan i våras jobbat förebyggande med extra städning, handhygien, hålla avstånd, spritning av bilar och användning av munskydd. Sedan en tid har man också begränsat antalet elever till sju, plus lärare vid kurstillfällen.
– Vi kommer att köra risk- och introduktionsutbildningar med den begränsningen och vi har en stor teorisal, så det är enkelt att hålla avstånd.

Skolan har också investerat i ny teknik: en helautomatisk handspritningsstation som också har en enhet som med hjälp av ultraviolett ljus rengör till exempel bilnycklar. Stationen väcker uppmärksamhet och påminner eleverna om den pågående pandemin, enligt Johan Krekola.
Han hoppas att de nya restriktionerna ska leda till att smittotalen bromsar in och går ner.
– Det skulle verkligen vara bra för att bota lite av den ovisshet jag tror att många känner.
Under pandemin har Krekolas Trafikskola hållit sig uppdaterad bland annat med hjälp av information från STR:s webb.
– Vi har fått mycket gratis från STR, till exempel checklistor och handlingsplaner och det har betydelse att medlemsavgiften är halverad. Sedan har vi också haft mycket kontakter med kollegor runt om i landet för stöttning och informationsutbyte.

För Susanne Bertilsson som driver Trafikutbildarna i Arvidsjaur var den första impulsen efter beskedet om utökade restriktioner att ställa in all utbildning.

Susanne Bertilsson driver Trafikutbildarna i Arvidsjaur

– Men det gick ju inte. Vi har intensivutbildningar där riskettan och risktvåan ingår som jag valt att inte boka av. Däremot har vi strypt möjligheterna att boka nytt fram till den 8 januari och inget som avbokas blir bokningsbart för någon annan.
Trafikskolan har tre heltidsanställda och Susanne Bertilsson är orolig för att hon själv eller någon anställd ska bli sjuk. Det är också en av orsakerna till att hon dragit ner drygt 50 procent på utbildningen, vilket varit möjligt tack vare en ekonomisk buffert i företaget.
Trafikskolans förhållningssätt till pandemin har hittills utgått från sunt förnuft, Folkhälsomyndighetens och STR:s rekommendationer.

– Jag skriver mycket på Facebook, i trafiklärares och trafikskoleägares olika grupper, och lyssnar in information därifrån. När de senaste restriktionerna kom skrevs det så mycket, som inte höll sig inom ramarna för mitt sunda förnuft, att jag höll på att gå upp i atomer. Jag kontaktade därför STR och det tog inte många minuter förrän STR:s hållning var klart och tydligt uttryckt på forumet, vilket var väldigt bra.

Bengtssons Trafikskola i Kungsbacka drog redan i våras ner antalet elever från 20-22 stycken till 10-12 stycken, på risk- och introduktionsutbildningarna, enligt utbildningsledare Petra Verdin Wiking.

Utbildningsledare Petra Verdin Wiking, Bengtssons Trafikskola i Kungsbacka

 – Vi gjorde förstås allt annat också: handsprit, inplastade mackor och vi möblerade om för att alla lättare skulle kunna hålla avstånd. En del av informationen i de frågorna har vi hämtat från STR, och en del är sunt förnuft, säger Petra Verdin Wiking. 

Från och med den 24 november minskar Bengtssons trafikskola antalet elever till sju, plus en lärare, vid teoretiska utbildningar.– Det innebär till exempel av våra två inbokade introduktionsutbildningar under kommande vecka blir fyra, på grund av att vi måste få ner antalet deltagare per tillfälle.
 Egentligen skulle Petra Verdin Wiking vilja ställa in all undervisning men att boka av sådant som redan är bokat visade sig svårt.
– Vi tog kontakt med eleverna men de flesta ville ha kvar sina bokningar.

Trafikskolan är dock väl förberedd och har under hösten vidtagit ytterligare åtgärder. Bland annat använder både lärare och elev munskydd, vissa lärare använder visir och det finns även plasthandskar. Bilarna spritas också ännu mer grundligt.
Att STR har sänkt medlemsavgiften för trafikskolorna tillfälligt under 14 månader är bra, anser Petra Verdin Wiking.
 – Det är en jättebra gest. Det är skillnad på våra intäkter i dag när vi har sju elever mot tidigare tjugotvå.

Text: Johan Granath