2022-02-14 Rättsfall

Grovt rattfull yrkesförare dödade två - får fyra och ett halvt års fängelse

Den lastbilsförare som kraftigt berusad körde ihjäl en man och en kvinna i höjd med skånska Vankiva i november 2020 har nu dömts till fyra och ett halvt års fängelse av Hässleholms tingsrätt. Det är det högsta straff som hittills utdelats i Sverige för den här typen av brott.

Föraren, en man i 40-årsåldern, hade 2,37 promille i blodet när han kom över i motsatt körbana och frontalkrockade med en bil där det satt ett par, 61 och 57 år gamla. Båda dog. När deras bil i sin tur slungades bakåt landade den på en annan bil i vilken det satt en yngre kvinna. Hon skadades svårt och fördes till sjukhus.
Lastbilsföraren körde enligt vittnen vingligt före kollisionen.

Fordonet hade alkolås, men mannen undvek att starta sitt tunga fordon på nytt genom att hålla motorn igång i 27 timmar i sträck. Rådmannen Kristina Andersson säger till SVT Nyheter Skåne att det handlar om ett ”snubblande nära uppsåtligt brott”.
– När man med alkohol i kroppen agerar på det sättet som han gör så är det ett medvetet risktagande, understryker hon. Han hade inte fått igång bilen om han inte hade låtit den gå.
Lastbilsföraren dömdes för grovt rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död och grovt vållande till kroppsskada till fyra och ett halvt års fängelse.

Historiskt sett är det ett högt straff. Mitt i Trafiken har skrivit om jämförbara fall tidigare, och vi konstaterar att straffen tenderar att bli hårdare. De närmar sig straffsatserna för dråp.
Den grovt rattfulle lastbilsförare (1,82 promille) som 2004 körde ihjäl fem personer utanför Svedala fick fyra års fängelse. Han hade kört av Sassnitz-färjan i Trelleborg, skulle till Malmö men insåg att han körde åt fel håll, gjorde därför en u-sväng på motorvägen och kolliderade först med en barnfamilj och sedan med en bil där det satt en ensam kvinna.
Händelsen fick stor uppmärksamhet i medierna och ledde till en diskussion om yrkesförares alkoholkonsumtion ombord på färjorna. Den ledde också till krav på införande av alkobommar i svenska hamnar.


(Införandet av alkobommar kom senare av sig på grund av att de enligt Trafikverket kräver närvaro av personal från kontrollmyndighet. Några hann etableras och så sent som i december förra året sa infrastrukturminister Tomas Eneroth i riksdagen att han förväntar sig att de anläggningar som finns ”så snart smittläget tillåter börjar användas ordentligt”.)


Fyra års fängelse fick också den alkohol- och narkotikapåverkade man (2,25 promille) som en kväll i februari i centrala Linköping 2016 körde ihjäl en 57-årig kvinna som var på väg hem efter att ha besökt sina föräldrar. Mannen körde så fort att kvinnan slungades 20-30 meter från platsen där hon blev påkörd. Hennes ljusa kappa blev hängande högt uppe i en lyktstolpe.

Andra jämförbara händelser har däremot gett lägre fängelsestraff:
I det så kallade Flurkmark-fallet 2003 dömdes den 58-årige rattfylleristen (2,17 promille) till 1,5 års fängelse efter att ha dödat en 62-årig kvinna och hennes 11 månader gamla barnbarn som låg i en barnvagn. Tingsrätten, hovrätten och även högsta domstolen, HD, kom fram till samma straffsats.

I småländska Rydaholm körde en alkohol- och haschpåverkad man (2,5 promille) ihjäl ett ett och ett halvårigt barn sommaren 2011. Han dömdes till två år och fyra månaders fängelse i tingsrätten, två år och sex månaders fängelse i hovrätten och slutligen till tre års fängelse i HD sedan båda parter överklagat dit.

Text: Catarina Gisby Foto: Staffan Gustavsson