2022-09-22 Lagar/regler

Danmark: Efter rattfylleridom krävs kurs för att återfå körkort

Den som i Danmark får körkortet återkallat på grund av rattfylleri måste gå en särskild kurs för att få sin förarlicens tillbaka. Och hen måste betala för kursen med egna pengar.

Kursen kallas ANT, vilket står för alkohol, narkotika och trafik.

Den första varianten var helt inriktad på rattfylleri på grund av av alkohol. Det var 2002. Utbildningarna har därefter utökats till att omfatta även droger och läkemedel.

En ANT-kurs består av fyra gånger tre timmar fördelade över fyra veckor. Utbildningen kostar motsvarande 4 500 kronor i svenska pengar, på ett ungefär. Avgiften betalas helt och hållet av den som går kursen.​

– Vi har ungefär 5 000 deltagare per år, säger Vivi Dixen Møller, ANT-koordinator i Region Syddanmark. (Landet är i det här avseendet indelat i fem regioner.)

Men den danska polisen griper 15-16 000 rattfyllerister per år. Vad händer med de andra, den stora majoriteten?

– ANT-kursen är bara aktuell för den som vill få tillbaka sitt körkort, förklarar Vivi Dixen Møller. Den som inte är intresserad av det behöver inte delta. Och det är inte en kurs som är inriktad på att människor ska bli nyktra, vi har helt och hållet fokus på att de inte ska fortsätta att köra på

verkade.

Tio till femton personer deltar åt gången och undervisningen sker enligt ett fast koncept. Först går man in på konsekvenserna av rattfylleriet, både för samhället och den enskilde. Man talar om vad lagen föreskriver. Ett avsnitt ägnas åt narkotika, samhällssynen, hur relationer påverkas, med mera.

Följande tillfälle handlar om strategier för att undvika körning under inflytande av alkohol, narkotika och/eller läkemedel. Vad stoppar personen från att sätta sig bakom ratten? Slutligen diskuteras vilka regler som gäller för den som vill få tillbaka körkortet. Det är till exempel nödvändigt att genomföra hela förarprovet på nytt, såväl körprov som kunskapsprov.

– Vi vill att deltagarna ska reflektera över sig själva och sitt handlande, säger Vivi Dixen Møller. Vad var orsaken till att de körde onyktra?

85 procent av dem som deltar i ANT-kurserna är män.

– Men antalet kvinnor har ökat på senare år. Varför vet vi inte.

De flesta har kört påverkade av alkohol, även om drograttfylleriet ökar i Danmark precis som i Sverige.

Vivi Dixen Møller säger att ANT-kurserna är något som hon och hennes kollegor är stolta över, särskilt som det första mötet med kursdeltagarna oftast präglas av negativitet och misstro, klagomål på att utbildningen är för dyr och rent allmänt en skepsis. ”Varför ska jag göra det här?”

– Efteråt säger dock 88 procent att de är nöjda med vad de tagit del av.

På ön Bornholm har man kompletterat det nationella ANT-programmet med en egen modell för att hindra människor från att köra bil påverkade. Man uppmanar helt enkelt anhöriga och vänner att höra av sig till polisen om de misstänker att någon kör rattfull.

– Det här handlar inte om att att ägna sig åt angiveri, det handlar verkligen om att vi vill att människor som är oroliga ska höra av sig om de bekymrade för någon de känner, berättar Birgit Hellner, polis sedan trettio år, varav de första femton i Köpenhamn och de senaste femton på Bornholm, som också är den plats hon är född och uppväxt på.

Bakgrunden är två fruktansvärda dödsolyckor, båda med rattfulla förare som, visade det sig, regelbundet körde berusade, vilket alla i deras närhet kände till.

– När någon kontaktar mig och är bekymrad åker jag hem till den personen i en civil bil och i civila kläder. De behöver inte alls släppa in mig, men jag frågar om vi inte kan ta en kopp kaffe och snacka lite.

Birgit Hellner berättar varför hon har kommit på besök men aldrig vem som har bett henne kontakta den individ hon står inför.

Personen hon ringer på hos är för det mesta bestört. Till att börja med.

Sedan vänder det.

– På tio år har jag träffat 150 människor och det har aldrig varit så att det var ett misstag att jag kom dit och har behövt åka därifrån.

Vilka är det då som är bekymrade? Ofta äkta makar eller barn, arbetsgivare eller föräldrar. Grannar. Vänner.

Birgit Hellner understryker att hon tar reda på om det finns barn i hushållet hon besöker. Finns det det, och därtill spår av alkoholism och andra problem, kontaktar hon alltid socialtjänsten.

Det finns ungefär 40 000 invånare på Bornholm. Birgit Hellner betonar att det tvärtemot vad många tycks tro inte är en fördel att arbeta i en mindre kommun där man känner många människor sedan uppväxten och skoltiden, men att det går bra ändå, tack vare att hon är lite äldre och har massor av yrkes- och livserfarenhet.

– Det är ett socialt arbete jag utför. Jag får höra många människor berättelser. Många är ensamma. Det är mycket skuld och skam. Återfall sker förstås bland dem som får behandling, men som regel låter de i fortsättningen bli att köra bil.

Text: Catarina Gisby

Om SMADIT i Sverige

I Sverige finns inga obligatoriska utbildningar för att få möjlighet att köra upp på nytt när körkortet återkallats på grund av rattfylleri. Det som finns är SMADIT, Samverkan mot alkohol och droger i trafiken, som bedrivs på olika sätt över hela landet.

Genom SMADIT erbjuds personer som ertappats med rattfylleri, drograttfylleri och/eller sjöfylleri en vårdkontakt. Syftet är att minska antalet återfall i brott, och så vill man att de personer som vill ska få möjlighet till vård och stöd.

Alla polisregioner erbjuder SMADIT till individer som misstänkts för rattfylleri. Sex polisregioner erbjuder även SMADIT till människor som misstänks för drograttfylleri.

I de flesta län i Sverige finns en regional samverkansgrupp för SMADIT. Oftast är länsstyrelsen sammankallande, men ibland är det Polisen. Socialtjänsten har ofta en betydelsefull roll i samarbetet. Tullverket och Kriminalvården kan också delta aktivt.

Källa: Folkhälsomyndigheten