2022-09-27 Opinion

Joakim Hugoson: ”STR:s reklamationsnämnd stärker förbundets varumärke”

Han har handplockats för uppgiften, Joakim Hugoson, som sedan årsskiftet är STR:s reklamationsnämnds nye ordförande.
– Jag tror att nämnden är en stor tillgång för STR, säger han. Den stärker förbundet och STR som varumärke.

Vi träffas på Halmstads tingsrätt, Joakim Hugosons ordinarie arbetsplats. Här är han rådman på den dömande enheten.

Från tjänsterummet har han utsikt över Nissan, som just den här dagen glittrar i solljus. Det är en torsdag i början av september, sommaren dröjer sig kvar och stadens stora torg domineras av de olika partiernas valstugor inför det stundande riksdagsvalet.

Joakim Hugoson är född och uppvuxen i Skövde. Västgöte alltså.

– Men min barndoms somrar tillbringade jag i Båstad, och för tjugo år sedan flyttade jag och min fru dit. Vi trivs båda i den här delen av landet. Våra barn likaså.

(För den som inte är så hemma i geografin: Det är inte långt mellan Båstad och Halmstad. Med pendeln Öresundståget tar det bara tjugo, tjugofem minuter från den ena staden till den andra.)

Redan i skolan hade Joakim klart för sig att han ville bli jurist, vilket ledde till studier i Uppsala direkt efter gymnasiet. Domargärningen inledde han så småningom i Växjö tingsrätt, därefter blev det Helsingborg. Till Halmstad kom han 2016.

Men Joakim Hugoson har hunnit med mycket annat också, bland att har han i ett års tid varit utredningssekreterare i en av utrikesdepartementets offentliga utredningar och han har arbetat med rättsliga frågor vid Migrationsverket. Dessutom undervisar han. På högskolan i Halmstad möter han regelbundet studenter på både civilekonomutbildningen och fastighetsmäklarutbildningen.


Hugoson_600_b.jpg
Jag jobbar ganska mycket, men har en god balans i tillvaron”, försäkrar Joakim Hugoson. Han har många bollar i luften. Han är rådman, lärare på högskolan i Halmstad och anlitas också som författare av juridisk litteratur.  

– Jag tycker att det är väldigt roligt att träffa unga människor och jag tycker att det härligt att få lära ut saker och ting, säger Joakim Hugosson och ser väldigt glad ut.

Just detta att han vid sidan av sitt ämbete arbetar som lärare var en av anledningarna till att STR värvade honom som ordförande till reklamationsnämnden. Han vet hur det är att vara pedagog.

Joakim Hugoson tillträdde sitt uppdrag inom förbundet vid årsskiftet. När vi träffas har han hunnit med två möten på länk, och inom kort ska hela nämnden träffas ”på riktigt” i Landskrona. Normalt sammanträder nämnden fyra gånger om året.

– Kompetensmässigt finns det en stor spännvidd i reklamationsnämnden. Här sitter människor som har arbetat med både trafiksäkerhet och konsumentfrågor. Det är en av nämndens styrkor, denna bredd, poängterar han.

Mitt i Trafiken skrev om reklamationsnämndens arbete för några år sedan. Då konstaterade vi att fallen kan se väldigt olika ut och det gäller fortfarande. Ofta handlar det dock om elever som har synpunkter på hur körkortsutbildningen genomförts, eller så tycker de att de har blivit illa bemötta.

– Senast hade vi till exempel en elev som klagade på att hon inte hade fått en individuell studieplan, berättar Joakim Hugoson.

STR:s reklamationsnämnd tillämpar framför allt de principer som gäller i konsumenttjänstlagen.

– Även andra lagbestämmelser kan komma ifråga, som distansavtalslagen och marknadsföringslagen. Vi tittar också på tidigare beslut, kanske finns det en praxis att gå efter.

Nämndens uppfattningar kan förstås gå åt båda hållen. Ibland är det trafikutbildaren som får rätt, ibland är det eleven/kunden. Skolor uppmanas i en del tvister att betala tillbaka pengar till sina elever.

– Sådana beslut är inte bindande för trafikskolorna, men i de allra flesta fall följs de, konstaterar Joakim Hugoson.

Han tycker att arbetet i nämnden är spännande, och han menar också att det är bra för STR att ha en egen reklamationsnämnd. Handläggningen är kostnadsfri och förfarandet är mycket snabbare än vad det är i allmänna reklamationsnämnden eller i en domstol. Nämnden arbetar därutöver väldigt transparent.

– Jag är ju ny i uppdraget, men min uppfattning är att reklamationsnämnden stärker STR, både som förbund, organisation och varumärke. Finns det andra organisationer som har något liknande?

– Ja, det finns det. Det var något jag tog reda på innan jag åtog mig uppdraget. Fastighetsmarknaden har en reklamationsnämnd, den berör konsumenter i förhållande till fastighetsmäklare. Sveriges begravningsbyråers föreningar har också en nämnd av det här slaget.

Hur tänker du kring reklamationsnämndens fortsatta arbete? Är det något du vill förändra?

– Arbetet fortsätter på samma sätt som tidigare, men jag funderar en del på utformningen av besluten. Jag skulle vilja att de blev ännu tydligare, att det klarare framgår vad vi grundar vårt ställningstagande på.

Text: Catarina Gisby
Foto: Staffan Gustavsson

Fakta om reklamationsnämnden

STR:s reklamationsnämnd grundades 1986. Den skapades för att elever utan kostnad skulle ha möjlighet att få en opartisk bedömning av klagomål gentemot en trafikskola. Ärendena hanteras genom skriftväxling mellan den som klagar, nämnden och utbildningsföretaget. Ordföranden är alltid en erfaren jurist. STR:s förbundsordförande har en given plats i nämnden. Anmälningar till nämnden ska ha inkommit inom ett år från det att utbildaren (som måste vara medlem i STR) har avvisat elevens krav, men det får inte ha gått mer än tre år sedan utbildningen avslutades. Mer om reklamationsnämnden kan du läsa här: https://www.str.se/om-oss/reklamationsnamnd/