2021-10-21 Riksdag och regering

Regeringen vill se över regelverket för A-traktorer

Transportstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att se över regelverket för A-traktorer. Det meddelade infrastrukturdepartementet under onsdagen.

Regeringen vill att regelverket för A-traktorer ses över.

Bara under det senaste året har antalet A-traktorer ökat med 27 procent, till mer än 36 000 fordon. Detta är delvis en följd av att de tekniska kraven för att bygga om en vanlig personbil till A-traktor förenklades i juli 2020.
Samtidigt har antalet olyckor ökat kraftigt, precis som antalet skadade i incidenter där A-traktorer varit inblandade: personskadorna har stigit med mer än 50 procent.

I dag finns det inte något bälteskrav i A-traktorer, vilket många ställer sig tveksamma till. I en intervju med Sveriges Television säger infrastrukturminister Tomas Eneroth att han tycker att det är ”rimligt att överväga” bilbälte i A-traktorer. Han är också öppen för krav på en strängare förarutbildning.
– Jag tror att man måste kräva det om man höjer hastigheten. Då krävs det en ordentlig utbildning.

I dag får en A-traktor köra i max 30 kilometer i timmen, men det är något som skapar irritation hos många andra trafikanter, särskilt om A-traktorerna förs fram på 2+1-vägar där möjligheterna att köra om är begränsade. Tomas Eneroth menar att hastigheten 45 kilometer i timmen kanske vore mera lämplig, det vill säga samma hastighetsbegränsning som gäller för mopedbilar.
– Det förutsätter å andra sidan att man tar hänsyn till klimat, miljö och trafiksäkerhet, säger Tomas Eneroth.

Transportstyrelsen ska redovisa uppdraget till regeringskansliet senast den 1 november 2022.

Text: Catarina Gisby Foto: Staffan Gustavsson