2022-11-01 Trafiksäkerhet

Bälteskrav bör införas – men inte höjd hastighet

A-traktorer bör inte få köra fortare än vad de kör i dag, men AM-utbildningen bör förändras så att det är blir möjligt att också få övningsköra i ett fyrhjuligt fordon. Och så vill Transportstyrelsen att bälteskrav införs, samt att krav på vinterdäck ska gälla på samma sätt som för personbilar.

Detta är något av det som framkommer i Transportstyrelsens 143 sidor långa utredning ”Uppdrag att utreda regler för A-traktorer”.

Transportstyrelsen har vägt samman en massa olika saker. Var används A-traktorerna? Hur används de och hur ser denna användning ut i förhållande till de klimat- och transportpolitiska målen? Hur ser det ut när det gäller olyckor? (Här har utredaren dock inte fått med den dramatiska, negativa utveckling med flera dödsfall som vi har sett under hösten.) Vilka regler gäller för A-traktorer i dag?

Utifrån detta:
Vilka lagar och regler bör ändras och vilka konsekvenser kan förändringarna tänkas få?

När det gäller maxhastigheten menar Transportstyrelsen att det inte skulle vara rimligt att höja den. Den bör fortsatt vara 30 kilometer i timmen:

Samtidigt som vi ser att en höjning skulle innebära vissa positiva effekter för tillgängligheten så skulle det också innebära ökade trafiksäkerhetsrisker för dem som sitter i A-traktorerna och för oskyddade trafikanter. Framför allt skulle en höjning till 40 kilometer i timmen innebära ökad risk för allvarlig skada hos oskyddade trafikanter om en olycka inträffar. Dessutom blir stoppsträckorna längre, vilket innebär att föraren i A-traktorn har kortare tid på sig att reagera för att en olycka helt ska kunna undvikas.”

En höjning till 40 kilometer i timmen skullle innebära ökad risk för allvarlig skada hos oskyddade trafikanter om en olycka inträffar, enligt Transportstyrelsen  

Krav på bältesanvändning bör införas om fordonet är utrustat med bälten, anser Transportstyrelsen, och passagerare måste sitta på platser avsedda för passagerare och bara en passagerare per plats.

Transportstyrelsen uttrycker också önskemål om en utökad utbildning med fokus på risker, och man talar om ”möjlighet till utbildning på fyrhjuliga fordon”.

– Vår reaktion inom STR är att det är bra att utbildning tas upp i rapporten, även om vi saknar förslag på konkreta åtgärder. Att det finns möjlighet att köra ett fyrhjuligt fordon är till exempel inte detsamma som att det ställs krav på att man ska göra det, säger STR:s ordförande Benny Gunnarsson, och tillägger:

– Vi är gärna med i det kommande arbetet med att utforma konkreta utbildningsförslag.

A-traktorförare har vanligtvis AM-körkort, och Transportstyrelsen vill att en prövotid på två år för sådana körkort införs, likt den prövotid som redan finns för B-körkort. Man tror att A-traktorförarna därmed skulle köra försiktigare, vilket skulle vara bra för trafiksäkerheten.

När det gäller själva fordonet vill Transportstyrelsen se krav på tekniska åtgärder som förhindrar att A-traktorerna manipuleras elektroniskt för att kunna gå fortare, ”eller åtminstone försvårar att sådant kan ske utan synligt ingrepp”. Myndigheten vill också skärpa kraven på avgasrening (hade den ursprungliga personbilen katalysator ska även A-traktorn ha det) och A-traktorerna ska ha vinterdäck när personbilar har vinterdäck.

– Förslagen när det gäller själva fordonet är överlag bra, fortsätter Benny Gunnarsson, men vi saknar en viktbegränsning. I dag kan ju ungdomarna köra omkring i hur tunga fordon som helst.

Text: Catarina Gisby

Länk till rapporten: https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer-och-rapporter/rapporter/vagtrafik/uppdrag-utreda-regler-a-traktorer.pdf