2023-05-29 Mitt i Trafiken

VTI-forskare: ”Direktivet kräver ändrad svensk förarutbildning”

Transportforskaren Sonja Forward på VTI förmodar att villkor automat försvinner med EU:s fjärde körkortsdirektiv.
För att undvika negativa effekter skulle Sverige behöva införa direktivet stegvis, menar hon.

Hennes utgångspunkt är att det svenska förarutbildningssystemet kanske är det mest liberala i hela EU, med få obligatorier och stor frihet. På så sätt är Sverige ett undantag mot de allra flesta andra EU-länder som har fler obligatoriska inslag i trafikutbildningen.

– I Sverige kan seriösa utbildare erbjuda elever som tar automatkörkort lektioner i växling mot slutet av utbildningen. Om eleverna tog sådana lektioner, så skulle det förmodligen vara tillräckligt för att deras körkort inte behövde vara villkorade. Problemet är att många aldrig går på en trafikskola och om de gör det så kanske de aldrig övar växling, säger Sonja Forward.

Dessutom, menar hon, finns alltför många elever som bara betalar för det de tror sig behöva för att klara förarprovet. Där ingår inte manuell växling om man valt automat.

Eftersom nästan alla bilar snart är automatväxlade kan man förmoda att villkor automat försvinner med det fjärde körkortsdirektivet, menar Sonja Forward. För svensk del bör det innebära krav på en mer reglerad förarutbildning: I stället för att ha två olika körkort - och att tvingas till ett nytt körprov för manuellt körkortet - är det rimligt att den som vill ha båda kompetenserna genomgår en utbildning, i varje fall inledningsvis. En sådan utbildning med efterföljande test, där villkor automat eventuellt hävs, bör hållas på trafikskola. Om detta görs under kontrollerade former kan man utvärdera effekten vid senare tillfälle och beroende på resultatet ha kvar eller ta bort utbildningen, menar Sonja Forward.

Forward_liten.jpg

– Man kan inte förutsätta att en privat handledare tar på sig detta ansvar. Det är på trafikskolorna som kunskaperna och pedagogiken finns men också dubbelkommando, vilket är viktigt i sammanhanget.

Tidigare undersökningar visar att förare med automatkörkort säkerhetsmässigt inte nämnvärt skiljer sig från förare som tagit körkort på växlad bil. Men att det ända existerar fördelar med automatväxel, till exempel i stadstrafik. Därför finns skäl att anta att förare som går från automatväxlat fordon till manuellt, utan övning, skulle bli osäkrare och kanske mer olyckdrabbade, enligt Sonja Forward.

– Det finns flera faktorer, däribland stress, som kan bidra till högre risk om man till exempel ska hålla reda på växlar och koppling, framför allt i tätortstrafik.

Det finns samtidigt forskning som visar att den som kör automat blir mindre alert och medveten än den som växlar. Med dagens mycket snabba teknikutveckling, till exempel alltmer autonoma bilar med omfattande stödsystem, riskerar föraren att bli än mer passiv.

– Ju mer stöd föraren får, desto större risk för passivitet och ouppmärksamhet.

Detta är ytterligare ett bra argument för mer obligatorisk utbildning som även fokuserar på den nya tekniken, anser hon.

Sonja Forward menar att hela situationen med villkor automat ska ses som en övergångsfas, eftersom de växlade bilarna är på väg ut. Men övergångsfasen måste ske under kontrollerade former.

– Det kan visa sig vara ett litet problem och att eleverna klarar övergången på ett oväntat smidigt sätt. I så fall får man korrigera i efterhand. Men försiktighet är bäst.

Text: Johan Granath
Bild: Staffan Gustavsson