Webbläsaren Internet Explorer som du använder stöds inte av denna webbplatsen. Vänligen använd Google Chrome för bästa användarupplevelse.
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Med nya labbtester där högre snitthastigheter, kraftigare accelerationer och kortare stopptider står i centrum hoppas EU att uppgifterna kring bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp bättre stämmer med verklig körning. Detta innebär att alla nya bilar som tas i bruk efter första september ska ha genomgått testerna och att bilköparna äntligen får siffror som det går att lita på. Mattias Goldmann, vd för den gröna och liberala tankesmedjan Fores där 2030-sekretariatet ingår och där bland annat STR är partner, välkomnar EU:s åtgärder för att mer sanningsenliga tester. Han håller med om den hårda kritiken mot de gamla siffrorna.
– Jag är glad att de nya äntligen kommer, så vi kan ha mer rättvisande siffror. Det har alltför länge varit alltför uppenbart att testerna varit mer eller mindre manipulerade. Det har skadat trovärdigheten och gjort att man inte riktigt kunnat använda dem.
Exempelvis har biltillverkarna monterat av backspeglar för att minska luftmotståndet och utfört testerna med varm motor i ett varmt garage, vilket gjort att värdena inte varit realistiska, minst av allt i ett nordiskt klimat. Dessutom har räckvidden för elbilar varit så uppenbart orealistisk att ingen tagit dem på allvar.
– Med större realism kan alla göra smartare val, särskilt proffs som fattar rationella beslut och nu får verkliga förbrukningssiffror att stoppa in i sina kalkyler och utsläppsvärden att jämföra med sin miljöpolicy och sina klimatmål. Det gäller inte minst för trafikskolor som har låga marginaler och verkligen vill vara kostnadseffektiva. Nu kan de få en bättre bild av driftskostnader och då blir en elbil rätt ofta det bästa valet, inte bara för klimatet utan också för budgeten.
Sveriges klimatlag och klimatmål anger att transportsektorns klimatpåverkan ska minska med 70 procent till 2030; en fossilfri fordonsflotta. Sju av åtta riksdagspartier står bakom målet.
– Nästan alla är överens om målet men inget parti har en färdplan för att nå det ännu, men både bytet till förnybara drivmedel och el, och skiftet till allt energisnålare bilar är självklara pusselbitar. Då är det viktigt med rättvisa tester.
Nyheten i helhet, klicka här
Safe & Eco ger nya perspektiv på bilkörning – läs mer om en utbildning som ökar trafiksäkerheten och minskar miljöpåverkan.
STR SERVICE AB
Järvgatan 4, 261 44 LANDSKRONA
0418-401000
info@str.se
Kontakta oss
Presskontakter
Vi använder oss av cookies för att ge dig en bättre upplevelse av STR's webb... LÄS MER OM COOKIES