2021-01-21 Lagar/regler Pressmeddelande

STR:s remissvar: Bråttom besluta åtgärder mot illegal verksamhet

Med en uppskattad omsättning på runt en miljard kronor om året drabbar de illegala ”trafikskolorna” både aningslösa körkortstagare och seriösa företagare hårt. Under hösten 2020 lämnade Transportstyrelsen ett förslag med en mängd olika åtgärder för att stoppa fusket – men nu måste förslaget snabbt bli verklighet. Det skriver Sveriges Trafikutbildares Riksförbund i sitt remissvar.

Transportstyrelsens förslag består av 14 olika åtgärdsförslag, alla med syfte att tillsammans stoppa svartutbildningen. Många av de föreslagna åtgärderna går i linje med vad STR förespråkat i över ett årtionde.

– Det är ett kraftfullt och bra förslag i sin helhet men nu är det viktigt att politiken snabbt beslutar att alla dessa åtgärder ska genomföras. Den illegala verksamheten har med tiden blivit ett komplext och stort problem som drabbar hela samhället och det måste få ett stopp, säger STR:s förbundssekreterare Christer Wickman.

Branschen behöver få ändra fokus

STR välkomnar att samhällsproblemet med illegal trafikskoleverksamhet nu prioriteras politiskt, dels för att konsumenten får ett bättre skydd, dels för att branschen kan fokusera mer på utveckling och modernisera förarutbildningen som helhet.

– Vår bransch och våra medlemmar står inför en framtid som innebär stora förändringar vad gäller såväl teknik som miljö samtidigt som andelen 18-åringar ökar kraftigt. Vi kan inte fortsätta lägga en massa kraft och energi på att försöka minimera den skada som olagliga svartutbildare orsakar. Vi behöver fokusera på att erbjuda körkortstagaren en modern, hållbar och effektiv utbildning, säger STR:s vice ordförande Benny Gunnarsson

STR:s remissvar >>

Så här kontrollerar du om trafikskolan är laglig

En olaglig trafikskola riskerar inte bara att i slutändan bli mycket dyrare för körkortstagaren - både handledaren och körkortstagaren bryter dessutom mot lagen. Men det finns flera sätt att kontrollera att en trafikskola är laglig.

Till STR:s tips och information >>