2023-11-07 Debatt

STR svarar: En myt att körkortet är orimligt dyrt i Sverige

STR svarar på Benjamin Dousas och Timbros debattinlägg i Aftonbladet 4/11 2023.

Sveriges trafikutbildare är småföretagare som fyller en viktig funktion i samhället. Vi skapar hög trafiksäkerhet, banar väg för integration och jobb. Varför Dousa och Timbro anser att våra tjänster inte ska få kosta är svårt att förstå. Att körkortet är orimligt dyrt är en sliten myt som baseras på okunskap, något som också genomsyrar Dousas text.

Fotomontage: Aftonbladet

Att körkortet är orimligt dyrt är en sliten myt som baseras på okunskap, något som också genomsyrar Dousas text. Vi trafikutbildare jobbar med professionell förarutbildning. Vi driver också företag och behöver intäkter för att ha råd med anställda, lokaler, fordon och drivmedel. Just nu går vår bransch på knäna med någon procents marginal.

Vårt mål är, oavsett vad Dousa insinuerar, trafiksäkra och riskmedvetna förare i trafiken. Vi värnar om våra elever och vet att en kvalitativ utbildning ger kunskaper och färdigheter som kan innebära skillnad mellan liv och död. Målet är inte är att ”klara provet” utan att bli en tänkande och trafiksäker förare för resten av livet. Allt i den svenska nollvisionens anda.

Vi tar alla till oss kunskap på olika sätt och vi välkomnar därför alltid kombinationen professionell trafikutbildning på en trafikskola och privat mängdträning. Hur det går ihop med den giriga bild som målas upp av oss trafikutbildare får stå för Dousa. Likaså det faktum att han uppmanar till svartkörning med grannens barn mot betalning. Hans förslag skulle rulla ut mattan för bland annat de kriminella nätverk som redan är involverade i processen.

Fakta är däremot att bland privatister klarar endast 38 procent Trafikverkets körprov på första försöket jämfört med 68 procent av de trafikskoleutbildade. Ett av flera tydliga tecken på att professionell utbildning lönar sig.

Vi välkomnar den översyn som görs av förarutbildningssystemet. Kanske kan vi då landa i ett modernt system som inte innebär att staten årligen måste lägga ut 250 miljoner skattade kronor på att privata körkortstagare med bristfälliga kunskaper ska få ett nej när de kör upp.

Och om man nu verkligen vill göra något åt kostnaden för körkortstagaren utan att sänka en hel bransch – varför inte förespråka att körkortsutbildningen ska skattas med sex procents moms som majoriteten av all annan utbildning?

Maria Stenman, tf ordförande Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, STR
Fredrik Sjöstedt, ordförande Trafikutbildarnas Riksorganisation, TR

Läs Benjamin Dousas debattinlägg i Aftonbladet >>
Till nästa inlägg + svar från STR >>