2022-10-21 Trafiksäkerhet

Allt fler olyckor med mopedbilar och A-traktorer

Antalet olyckor med mopedbilar och A-traktorer ökar kraftigt och nyligen dog två unga i en sådan olycka. En orsak till olyckorna anses vara otillräcklig utbildning. VTI ser nu över om och hur AM-utbildningen kan förbättras för förare av fyrhjuliga fordon.

Grundkravet för att för att köra mopedbil eller så kallad A-traktor (ombyggd personbil) är att föraren fyllt 15 år och har gått mopedutbildning (AM) för en behörig utbildare. Dessutom ska hen ha gjort ett godkänt kunskapsprov hos Trafikverket.

Många i trafiksäkerhetsbranschen, däribland STR, anser AM-utbildningen som otillräcklig för de blivande förarna och de fordonstyper de tillåts köra på allmän väg. Speciellt mot bakgrund av deras låga ålder och att utbildningen saknar praktiska inslag med fyrhjuliga fordon.

– Eleverna har tidigare kanske inte ens suttit i ett sådant fordon och har heller inga möjligheter att övningsköra, till exempel med sina föräldrar. Trots det får de direkt efter genomförd AM-utbildningen köra en A-traktor som visserligen bara får gå 30 km i timmen men som kan väga flera ton, säger Helena Selander som är forskare på VTI i Göteborg.

Hon leder ett projekt där VTI tar fram underlag till en översyn som Transportstyrelsen gör av AM-utbildningen, och det eventuella behovet av en ny Selander _2_hojd.jpg
– Det handlar om förändringar och förbättringar som kan leda till ökadtrafiks äkerhet för AM-förare.

Förklaringarna till det ökande antalet olyckor med mopedbilar och A-traktor anses vara flera. En faktor är det växande antalet av de båda fordonstyperna. Andra förklaringar handlar om att utbildningen är dåligt anpassad till fyrhjuliga fordon och till förarnas låga ålder, menar Helena Selander.
– Statistiken är tydlig, yngre trafikanter är inblandade i fler olyckor, ju yngre förare desto större inblandning. Det beror bland annat på att konsekvenstänkandet hos 15-åringar fortfarande är svagt utvecklat. Vi vet också att användningen av bilbälte är låg och att det förekommer trimning.

I arbetet med att ta fram underlag använder sig VTI-forskarna bland annat av enkäter till trafiklärare, elever och föräldrar. Enkätfrågorna handlar till exempel om vad de unga tycker om utbildningen, vilken sorts resor de gör med sina fordon och hur vanligt det är med trimning. Forskarna ska dessutom ta reda på polisens uppfattning om fordonstyperna, samt titta på var och hur AM-olyckorna inträffar.

– I ett försök ska vi också låta grupper av elever testköra de olika fordonstyperna i simulator på trafikskola. En annan grupp får riskutbildning på halkbana, med syfte att skapa ett ökat riskmedvetande.

Forskningsprojektet om AM-utbildningen ska vara slutfört under våren 2023 och det är ännu inte klart vilka åtgärder som kommer att föreslås. Åtgärder som kan tänkas bli aktuella är dock förändringar i kursplanen och fler praktiska moment i utbildningen, till exempel simulatorövningar eller övningar i verklig trafik.

Text: Johan Granath  Foto: Staffan Gustavsson