2022-04-29 Driva trafikskola

Första på-plats-sammankomsten sedan 2019 – STR höll riks- och vårmöte

Kosläpp kanske kan fungera som liknelse och sammanfatta de båda STR-möten som hölls på Clarion hotell, Stockholm, den 27-28 april. För första gången på mer än två år kunde en större samling STR-medlemmar mötas utan restriktioner.

Unni Melchersson. och Andreas Nyman

Vårmöte med mässa, externa föreläsare som Elaine Eksvärd, Blossom Tainton och Klas Hallberg samt interna talare som Andreas Nyman och Unni Melchersson. Samtidigt, på samma hotell, hölls riksmöte utan större dramatik. Mer information om riksmöte kommer.

Temat var hållbarhet och leddes av tidigare Svt-medarbetaren, numera moderatorn och konferenciern Fredrik Berling. Först ut att prata var STR:s Andreas Nyman, Sjögrens trafikskola i Katrineholm, som resonerade om hur trafikskolebranschen bör förhålla sig till ny teknik. Under rubriken ”Jag och min bil”. konstaterade han att trafikskolorna gjorde ett bra jobb när ABS infördes, men att det var ungefär 40 år sedan.
– Frågan är om vi varit lika på kring det som hänt tekniskt sedan dess. Där har vi nog inte varit lika duktiga. Det finns olika system som vi kunnat erbjuda utbildning på men som vi inte gjort, sade Andreas Nyman.


Andreas Nyman talade om vårt förhållande till ny teknik i bilar

Bakgrunden till teknikpratet var förstås det stora tekniksprång som fordonsbranschen, och samhället i stort, befinner sig mitt i. Exempel är bilar som i princip kan köra själva och omfattande stödsystem, till exempel parkeringsassistans.
Andreas Nyman konstaterade att Trafikverket Förarprovs officiella version är att myndigheten är positivt inställd till stödsystemen. Men att det är otydligt om systemen får användas vid körprov.

Han talade sig också varm för elbil och menade att räckviddsargumenten inte duger.
– Jag hör folk säga att de inte kan skaffa elbil eftersom det skulle vara omöjligt att köra de 70 milen till Åre i ett sträck. Givetvis ska man inte köra så långt i ett svep. Istället är det nog läge att lägga in två snabbladdningsstopp på 20 minuter styck som nödvändiga. Han uppmanade trafikskolorna att sätta sig in i sina moderna bilars teknik.
– Öronmärk tid för att se över tekniken i bilarna. Det måste vi göra för att hänga med.

Trafikpolisen Björn Westholm tog över efter Andreas Nyman och pratade både före och efter lunchavbrottet. Han fick efter avslutat föredrag närmast stående ovationer. Om Björn får ni läsa i en separat artikel om ett par dagar.

Efter trafikpolisen var det Elaine Eksvärds tur att ”Snacka snyggt”, vilket hon kallade sitt föredrag. Elaine Eksvärd är retoriker, det vill säga en person som kan mycket om hur budskap ska paketeras för att framföras på ett effektivt och säljande sätt. Hon pratade dock lika mycket om hur personlighetsdrag påverkar människors möjligheter att förstå varandra och att samarbeta.


Elaine Eksvärd talade om hur man förpackar sitt budskap

Det handlade mycket om hur budskap uttrycks och tas emot, vilket bland annat visades genom att säga olika saker på olika dialekter. Göteborgska är enligt Elaine Eksvärd landets mest uppskattade dialekt och det blir stor skillnad om någon säger: ”Nu kommer jag att döda dig” på stockholmska, jämfört med på göteborgska. En västsvensk kvinna i publiken uppmanades att på sin bredaste dialekt uttala just detta hot:
– Nu kommer jag att döda dig!
Detta hotfulla budskap orsakade ett långvarigt skrattsammanbrott i publiken.

– Det handlar om verbal kommunikation men också om röstläge och kroppsspråk, konstaterade Elaine Eksvärd när skratten klingat ut.
Hon berättade mycket personligt om både sig, sin man Gustav och sin mamma som kommer från Brasilien. Sin något mörkare hudton kommenterade hon bland annat genom att säga att varken hår- eller hudfärg har någon koppling till personens hjärna. Elaine Eksvärd drog en lans för att vi måste försöka komma bort från fördomar och stereotyper, oavsett vilka de handlar om.

Hon pratade även en hel del om personlighetstyper i termer av extroverta och introverta, och att det även inom detta område krävs förståelse och tolerans. Hon avslutade med att berätta om den mänskliga hjärnan som stelnar med ålder och gör oss mindre benägna att ändra uppfattning och livsstil. Detta illustrerades med en historia om Elaines farfar som när han blev änkling bestämde sig för att inte träffa någon ny partner. Men omgivningen ville annorlunda och sammanförde farfadern med Inger, som levde efter devisen: ”Har man blivit ensam, förblir man ensam”.
– Men de träffades och blev ett faktiskt ett par, vilket var fantastiskt. Det går att ändra på sig trots att hjärnan stelnat. Det går också att jobba för att hålla sin hjärna mjuk och mottagligt för nya intryck. Så håll hjärnan mjuk!

STR:s vårmöte hade olika typer av hållbarhet som tema: Hållbarhet i arbetslivet, social hållbarhet, miljö- och klimatmässig hållbarhet och så vidare. Vi frågade några deltagare: Vad betyder hållbarhet för dig och din trafikskola:

Tomas Johansson, Hasses trafikskola, Flen:
– Att känna att man trivs på jobbet och att ha nöjda kunder. I förlängningen är sådana faktorer också bra för ekonomin. Det är hållbarhet för mig.
Andreas Sund, My Driving Academy, Enskededalen, Stockholm:
– Det är himla mycket. Vad gäller fordon handlar det om att välja bort det fossila. Men det är också ekonomi - att man som trafikskola ska kunna existera även nästa år. Och eftersom det är ett stillasittande jobb så måste man se till att ha en hållbar arbetsmiljö.
Sara Broman, Nya Elsborgs trafikskola, Falun:
– För mig själv handlar det om att må bra, att trivas. Jag har ju många år kvar att jobba… Sedan är det ju den stora omställningen till klimat- och miljöhållbarhet. Det är roligt att får vara en del av allt det som nu händer inom området.

 

Text: Johan Granath Foto: Staffan Gustavsson